לתרומות לחץ כאן

שכר אשה בלימוד בעלה

שאלה:

גבר הלומד תורה זוכה לשכר, אולם מעבר לזה, אם זוכה גם טועם ממתיקותה. אשה המאפשרת לבעלה ללמוד, זוכה לשכר כבעלה אבל לא יכולה להנות מטעמו, על כן אני תוהה-
הכח שנותן לבעל להמשיך ללמוד זה לכאורה הטעם שבלימוד, הסיפוק מהשגת הידיעות וכו', ואת כל זה אין לאשה שמוסרת את נפשה לאפשר לו ללמוד. אז –
1. מאין יהיה לה כוחות מעבר לידיעה שזה חשוב וכו'
2. למה שכרה כשכרו? שכרה יותר משכרו כי הרי לפי הקושי אז השכר.

תודה.

תשובה:

שלום רב,

אכן ההערה מאוד חשובה. הסיפוק נוצר לאדם כאשר הוא רואה התקדמות דף ועוד דף הלכה ועוד הלכה. מסכם לעצמו את התקדמותו, זה נותן את הסיפוק העצמי וזה מושך את הכוח להמשיך. נכון, אנו מצווים בתלמוד תורה ללא כל קשר לסיפוק העצמי, אבל טבע האנוש הוא שללא סיפוק עצמי עידוד (אפילו עצמי) ותמיכה הוא לא יכול להתקדם. ומכאן ההערה שלך ממש במקום. לדעתי, את צריכה לשתף את בעלך בנקודה זו, וכאשר הוא ישתף אותך יותר בלימודו, כלומר, מה למד מה התקדם. ושניכם יודעים שללא תעידוד והתמיכה שלך מאחור זה פשוט לא היה מתקיים, זה יביא אותך לידי סיפוק בעז"ה.

בקשר לשאלתך השניה. אני חושב שאת מעמידה את זה באופן לא הכי מדוייק, אתן דוגמה, שני אנשים מקיימים את אותם המצוות, לאחד השכר הוא גבוה יותר ולשני פחות, זה בהחלט סביר שהרי אמרו חז"ל לפום צערא אגרא. לאחד יש קושי גדול ולאחר אין קושי גדול, לכן, השכר הוא בהתאם. כך גם בדיוק במצב שלכם. כאשר אומרים שגם האישה מקבל שכר על כך שהיא תומכת ומאפשרת לבעלה ולילדיה ללמוד תורה. זה הבסיס. מעבר לכך השכר המעשי הוא תמיד לפי מדת הקושי, וכפי שחז"ל אמרו לפום צערא אגרא.

הרבה הצלחה והרבה אושר ונחת מהילדים!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה.
    לגבי הנקודה הראשונה, אני לא חושבת שבסיס הכוח הוא מהתקדמות של כביכול סימון "וי" על עוד הלכה ועוד עמוד אלא על הנאה מהידיעה, מההבנה. במקביל למי שמפתח, יוצר ובונה רכיב/תוכנה או מפצח איזה בעיה סבוכה. כמו שלבעל לא מספיק רק לראות את ההתקדמות אלא הוא צריך את העונג השכלי ככה לכאורה לאשה לא מספיק לשמוע מבעלה את התקדמותו.
    זה מה שמפריע לי..

  2. זה נכון שהעונג האינטלקטואלי הוא יותר ללומד עצמו ולא למי שמסייע לו, אבל הסיפוק הרוחני משותף לשניכם. אנחנו יודעים שלימוד התורה אינו לימוד מדעים! כל רגע של לימוד מקיים את העולם בונה עולמות רוחניים והוא תכלית העולם, אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי, והעמל התורני שלו משותף לשניכם, את נושאת בעול ומאפשרת, ולכן יש לך חלק מלא איתו בהבאת העולם לתכליתו ובגילוי כבוד שמים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל