לתרומות לחץ כאן

נסיעה עם גוי אחרי ליל הסדר לחולה

שאלה:

אנחנו זוג עם ילד נוסעים לסלוניקי ונהיה בערב ליל הסדר אצל משפחה בעלי נכה על כסא גלגלים , צריך לחזור למלון וזה רחוק מהמשפחה המארחת, האם מותר שרק הוא בגלל נכותו יסע עם מונית חזרה למלון , אני מדגישה שזה יוצא ליל שישי אנחנו אני ובני כמובן נעשה את הדרך ברגל אך הוא בגלל נכותו מתקשה חולה פרקינסון ולב מה עושים?

תשובה:

שלום וברכה

באופן עקרוני כאשר אנחנו דנים על איסור הנאה ממעשה שבת של גוי לצורך יהודי, יש הקלות כשמדובר בצורך חולה, אפילו שאינו נתון בסכנת חיים. אבל הלכה זו אמורה לגבי חולה נניח שצריך להתפנות לבית חולים לקבלת טיפול רפואי, או נתון במצוקה מסויימת. כאן, בעצם אתם בוחרים להכניס את עצמכם למצוקה זו, שהרי ניתן לשכור מקום קרוב להיות בו בחג, או לשהות אצל המשפחה עד מוצאי שבת וכדומה. ובכלל אין חיוב להיות בסלוניקי בחג. לכן קשה להתיר. בשעת הדחק גדול, כאשר יש אפשרות סבירה בעצם שגוי יסכים תמורת תשלום לקחת אותו בכסא גלגלים ברגל, והגוי בוחר מטעמי נוחות לקחת אותו ברכב, אולי יש מקום קצת להקל כפי שיבואר במקורות.

רק יש לשים לב שמלבד המעשה שבת של הגוי ע"י הסעתו ברכב. השנה שליל הסדר (לפחות הראשון) יוצא בליל שבת, יש בעיה נוספת של איסור הוצאה. שהרי אין עירוב בסלוניקי. ולכן, אם בכל זאת משתמשים בגוי, הוא זה שצריך להוציאו מהבית ולהכניסו עד הבית.

מקורות:

על הורדת זקן במעלית על ידי גוי כאשר ניתן באופן דחוק לעשות זאת ברגל וכדומה, ראה ארחות שבת פכ”ג סנ”ד וכך מורה הגרי”ש אלישיב זצ"ל, ובכף החיים שלז,כא כתב סברא זו שכשיכול הנכרי לעשות בדרך היתר אין הישראל צריך למחות בו אף אם עושה בדרך איסור. וכן בשמירת שבת פ”ל סכ”ה התיר לומר לנכרי להעלות חפץ לקומה עליונה של בנין רב קומות אף שידוע שישתמש לצורך כך במעלית מכיון שיכול לההעלותו במדרגות.

אך דעת הגר”נ קרליץ לאסור בכל מקרה כיון שעושה את המלאכה בגוף הישראל. ולכאורה גם בדברי המנחת יצחק ח”ד סימן כ”ה מבואר שיש לאסור כיון שנראה כשלוחו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל