לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

זכויות לבן זוג ללא חופה וקידושין

שאלה:

בס"ד
שלום רב
אימי חיה עם גבר במשך 8 שנים ללא חופה וקידושין .וכמה שאלות?
1)היא נפטרה בפותאמיות מדום לב צעירה היינו המומים וקנינו 2 חלקות קבר בסך 42000 ש"ח ורשמנו את בן זוגה שהוא יקבר לידה,אני נורא מצטערת שרשמתי אותו ,לא ההייתי מרוכזת, ולא רוצה להוסיף חטא על פשע לנשמתה של אימי.
האם זה איסור שייקבר עימה ,והאם מותר לרשום אותי במקומה במידה ויסכים לצאת משם ?
2) לאימי היתה דירה שכורה שרשומה על שמה הדירה נשרפה וקיבלו פיצויים בסך 80000 ש"ח בחשבון של אימי יש 40000 ש"ח ששיכים לו כך זוכרת מאימי האם צריך להחזיר לו ? האם ניתן לשומרם כאולטימטום שיחתום שהוא מוותר על הרהיטים אופנים חשמליות שהוא רוצה או שהוא זכאי לכל הלכתית ?
3)האם מבחינה הלכתית הם חיו באיסור והאם הוא זכאי למשהו ?
4)הוא מבקש שאעיד בביטוח לאומי שהוא בן זוגה שיקבל קצבת שארים האם מותר לי ?
תודה וסליחה רוצה לדעת דעת תורה.

תשובה:

שלום וברכה,

מומלץ מאוד שלא לקבור את הגבר שחי עם אימך בסמוך לה כדי שלא לגרום לה צער. את יכולה לקנות ממנו את מקום הקבורה עבורך או עבור אשה אחרת.

2. כיון שלא היה חו"ק אינו נקרא בעלה של אימך, ולכן אינו יורש מהתורה את נכסיה, ולכן ברהיטים שלה ובפיצויים שלה אין לו שום זכות. אך צריך לבדוק האם רכשו ביחד או שהיה של אימך לפני שהתחברה אליו.

לגבי הפיצויים: אימך היא הייתה שוכרת היחידה כיון שנרשם על שמה, ולכן צריך לבדוק האם הפיצויים ניתנו לשניהם כיון ששניהם דרו בדירה, או שמגיע רק לאימך שהיא רשומה כשוכרת. ואם נתנו רק לה אין צריך להעביר לו חצי.

במקרה שחצי מהפיצויים מגיע לגבר, מעיקר הדין מותר לתפוס את הריהיטים כאולטימטום על הרהיטים. אך יש לבדוק האם היה שותף בקניית הרהיטים או שהיו קיימים בבית לפני שהיו בקשר.

3. אין הגבר זכאי לרשת אותה כיון שאינו בעלה.

4. את יכולה להעיד את המציאות מבלי לשנות. דהיינו שאת יכולה להעיד שהם חיו ביחד בבית כבעל ואשה ללא חו"ק, יתכן ומבחינתם לא מעניין אם היו נשואים כהלכה או לא. אבל לשנות נתונים כדי להוציא נתונים אסור.

בהצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל