לתרומות לחץ כאן

אוסף מאמרים לפורים ולחודש אדר

משנכנס אדר מרבין בשמחה

חודש אדר הוא חודש השמחה. יש לנו מצווה מיוחדת לשמוח בחודש אדר ובפורים, כפי שאמרו חז"ל: "משנכנס אדר מרבין בשמחה". למעשה, יש לנו כמה מצוות מיוחדות בחודש אדר. אנו מצווים לזכור את אשר עשה לנו עמלק בצאתנו ממצרים, מצוות מחיית עמלק, מצוות קריאת מגילה, אנו מצווים לשתות עד דלא ידע בין ארור המן וברוך מרדכי, ומעל לכל – מצווים לשמוח בחודש אדר.

כהכנה לחג הפורים הבעל"ט, ריכזנו עבורכם מאמרים לפורים ולחודש אדר, וכן שיעורים הקשורים לחודש אדר ולחג הפורים, למצוות מחצית השקל ועוד.

מאמרים לחודש אדר

הלכות השמחה בחודש אדר – האם ישנן הלכות מוגדרות הנגזרות מתוך חובת השמחה בחודש אדר, או שמא אין בדברי חז"ל הוראה ברורה ומוגדרת? מהי הסיבה לשמחת אדר, ואיך נשתנה חודש אדר משאר חודשים בהם נופלים מועדי ישראל?

הלכות פרשת זכור – האם מדובר במצווה מן התורה, או במצווה דרבנן? האם חובה לקיים את המצווה על-ידי קריאת התורה ברבים, או שמא אפשר לקיים את המצווה גם בקריאת התורה ביחידות? האם נשים חייבות בקריאת פרשת זכור, או שמא לא חלה המצווה אלא על גברים בלבד?

קריאת מגילה

קריאת המגילה בקיבוץ חילוני קודם הפורים – חיוב קריאת המגילה הינו על גברים ונשים כאחד. מה עושים כשאנשים שאינם שומרי תו"מ מבקשים לשמוע מגילה – אולם רק בתנאי שקריאת המגילה תתקיים לפני פורים? האם לקרוא מגילה? ואם שמע מגילה – האם יצא ידי חובת קריאת מגילה? מאמר הלכתי לפורים, המתאים לכולם – דתיים וחילוניים כאחד.

חג פורים – גדר חיוב קריאת המגילה לנשים – האם נשים חייבות בקריאת מגילה? מדוע, שהרי זו מצוה שהזמן גרמא?

הלכות מגילה – מי חייב בקריאת מגילה? האם חייבים מגילה כשרה הכתובה על קלף או שניתן לצאת ידי חובה גם בקריאה ממגילה שאינה כשרה?

ודלוגו עלי אהבה – רמזים באותיות פסוקי מגלת אסתר לדרשות חז"ל ודברי המפרשים בדרך של דילוג אותיות.

מאמרים לפורים

סעודת פורים – מהי סעודת פורים? מהו המקור לסעודת פורים? האם יש חובה לסעוד סעודת פורים, והאם חובת משלוח מנות נחשבת כחלק מעניין הסעודה? כל זאת ועוד, במאמר הבא.

הלכות פורים – כל ההלכות הקשורות לחג הפורים ולחודש אדר.

הלכות פורים – מאמר נוסף המרכז את הלכות פורים והלכות חודש אדר.

פרשת צו – איך קשורה פרשת צו לתחפושות, כיסויים ושאר רעשנים בחג הפורים.

עומק התנגדותו של עמלק לישראל – מדוע אנו מצווים על מחיית עמלק?

דיני מתנות לאביונים – מהי מהות המצוה של נתינה לאביונים? על מי חלה המצווה, ולמי ניתן לתת את המתנות? מתי זמן קיומה של מצווה זו, וכמה יש להוציא עליה?

פרשת כי תשא – סעודת פורים – מתי יש לערוך את סעודת יום הפורים? האם יש חובה לאכול בשר בסעודת פורים, והאם צריך לקבוע את הסעודה על הפת? איך משתלבת מצוות הסעודה בכלל המצוות הכוללת של שמחת יום הפורים?

 פורים שחל בערב שבת – מה עושים כשחג הפורים חל בערב שבת? האם עושים סעודה גדולה ביום שישי בצהרים, או שמא סעודה קטנה וסמלית? ומה לגבי שתיה 'עד דלא ידע'?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *