לתרומות לחץ כאן

האם מותר להזיז את השעון ביום שישי כדי שבני הבית יכניסו שבת במועד?

שאלה:

שלום,

לאחר ניסיונות חוזרות ונשנות משך שנים, נצנץ במוחי רעיון כיצד ניתן להכניס את השבת בזמן וברוגע. פשוט במהלך יום שישי אחה"צ להזיז את השעונים בבית חצי שעה קדימה ובכך בני הבית יזדרזו ויכניסו את השבת במועד…רציתי לשאול אם זה בסדר לעשות כך?

תשובה:

שלום רב,

הרעיון יפה, נראה שיש עם זה בעיה, ניתן לעשות את זה אבל לאחר מכן צריכים לומר לאישה שהיא קיבלה שבת חצי שעה לפני הזמן ועליה לקבל שוב שבת.

מקורות:

לגבי הנושא של גניבת דעת, לכאורה אין בכך כל בעיה בפרט שהאישה טועה מעצמה ע"י הזזת השעון. ובכל אופן מאחר שזה נעשה לתועלת אין בכך איסור של גניבת דעת. אם כי ראיתי בשו"ת התעוררות תשובה ח"א סי' לו שנשאל: "יש להסתפק האם מותר לערוך המורה שעות שעון שיורה זמן מאוחר כדי לאמץ בני הבית לקום ממיטתם שיחשבו שכבר הגיע הזמן לקום כדי שלא יעברו זמן קריאת שמע ותפלה אם אין בזה משום גניבת דעת". והשיב שכנראה לתועלת אין בזה איסור גניבת דעת. והביא ראיה מסוף פרק ואלו קשרים (שבת קטו,א), שבני בתו של רבה היה קוצצים עלי דלעת ביום כיפור אחה"צ (כמובן מירק שכבר היה חתוך) והוא היה סבור שזה אסור (הגמרא שם הביאה נידון בזה). לכן אחר להם שהגיע מכתב מארץ ישראל שר' יוחנן אומר שזה אסור, למרות שלא הגיע כל מכתב כזה. והניח שם בצ"ע.

בכל אופן, הבעיה היא שיש מחלוקת הפוסקים האם קבלת שבת בטעות נחשבת לקבלת שבת. ראה שו"ע סי' שסג סעי' יד שאם טעו בקבלת שבת ביחיד צריך להתפלל שוב ערבית ומותר לעשיית מלאכה. ויש אומרים שאלו שהדליקו נרות אסורים בעשיית מלאכה. וראה שם בביאור הלכה שהביא מביאור הגר"א שהטעם של דעה זו הוא משום שקבלת שבת בטעות נחשבת לקבלה. (ויש שפירשו משום שזה נחשב לקבלה גמורה משום שהוא מעשה ולא רק דיבור). ובכל אופן, לדעה הראשונה שמותר בעשיית מלאכה משום שקבלת שבת בטעות לא נחשבת לקבלה, א"כ האישה שהדליקה נרות חצי שעה קודם הזמן עשתה זאת בטעות ולכן עליה לקבל שבת לאחר מכן כדי שיהיה לה תוספת שבת.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל