לתרומות לחץ כאן

ספק בפרעון חוב

שאלה:

שלום וברכה!
לפני מספר שנים לוויתי כסף ממישהיא ואני לא זוכרת כמה זה היה בדיוק והאם החזרתי לה.מדובר בבחורה שלצערי ירדה מהדרך ואין לי בדיוק איך לפנות אליה מפני שאם אפנה למשפחתה-זה קצת רגיש וגם אם אגיע אליה היא תסתכל עלי בצורה מגוחכת.מדובר בסכום קטן.מה עלי לעשות?ועוד שאלה:יש עוד אנשים שאני לא בטוחה האם אני חייבת להם וכמה אני חייבת ואני חוששת שאם אחזיר להם יותר זה איסור ריבית ואני מתביישת להתחיל לשאול אנשים האם אני חייבת להם והאם הם מוחלים לי וכו' ויש לי לחץ מאד גדול מכל הנושאים האלה.לפי מה שאני זוכרת מדובר בסכומים די קטנים.אשמח מאד אם תוכלי לענות לי.תודה רבה על הכל!

תשובה:

שלום וברכה,

ראשית כל, אסור לאדם להכנס ללחצים בגלל ספקות הלכתיות. רצון הבורא להיטיב לבניו, ועל כן הנחיל לנו את התורה. התורה נותנת לנו אורח חיים שמחים ומאושרים. כאשר יש ספק מבררים אצל רב – בפרט כשיש אתר 'דין' – אתר נפלא.

אין כל הבדל אם החוב הוא מזערי או חוב גדול – דין פרוטה כדין מאה. חובתינו לדעת האם חייבים להשיב או לא, ללא שינוי בגודל הסכום.

ההלכה בזה: אם אדם יודע שהיה חייב, ועתה מסתפק אם פרע את החוב, והחבר לא תובע אותו – פטור מדיני אדם, אך חייב לצאת ידי שמים ולשלם. [כאשר משלם מחמת ספק אין איסור ריבית, כיון שנותן בשביל פרעון ולא כשכר על ההלוואה].

אם מסתפק אם כלל היה חוב, דהיינו שלא ברור לו האם הייתה הלוואה או סיבת חוב, והחבר לא תובע, פטור אפילו מידי שמים.

לכן אם את מסתפקת האם היה חוב, את פטורה. אם את יודעת שהיה חוב וקיים ספק אם נפרע, צריך לצאת יד"ש ולשלם. אין סיבה להתבייש, בפרט כשמדובר בחורה שירדה מהדרך, אולי כשהיא תראה כמה את מדקדקת בהלכה זה ישפיע עליה לטובה.

אם בכל אופן יש לך אי נעימות, את יכולה להכניס לחשבון בנק, או להכניס לערנק של חברתך בלי שתדע מכך.

בהצלחה.

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן עה סעיפים ט-י.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל