לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

כניסת כהן לבית חולים / מעבר הולך רגל באור אדום

שאלה:

שלום!
א. האם מותר לכהן להיכנס לבית חולים? הרי יכול להיות שאנשים מתים ממש ברגע זה כשהוא תחת קורת גג בית החולים! אם כן, מדוע, ומה הדין אם יודע שמת מישהו?
ב. האם הולך רגל שחוצה את הכביש באור אדום עובר באיסור מצד פיקוח נפש, דינא דמלכותא או טעם אחר, והאם יש חילוק בין מצב רגיל לבין מצב שאין אף מכונית בשטח כגון שלוש לפנות בוקר?
ג. מה הדין לגבי מי שעובר את הכביש שלא במעבר חצייה כגון שהמעבר חצייה קצת רחוק, האם עובר איסור?
תודה!

תשובה:

שלום רב

כאשר יש בכך צורך ממשי לחולה, אין אדם אחר שיהיה איתו ואם יהיה לבד פחות ישימו לב אליו וכו’, ודאי יש להקל שכהן יכנס מהטעם שיבואר, אולם כאשר מדובר רק בביקור חולים גרידא כדי לכבד אותם וכו’, אם מדובר בבית חולים גדול שמאוד מצוי שם מתים ואין סידור להפרדת המתים באופן המועיל על פי הלכה – יש להמנע.

בכדי להיזהר בחוקי התנועה אין צורך להגיע ל’דינא דמלכותא’ אלא הדבר מחויב מצד חיוב האדם לשמור על חייו ועל חיי אחרים. וגם בגלל שהכביש הוא של הציבור והוא רשאי לקבוע כללים כיצד להשתמש בו, וככל דבר משותף. גם בשעה מאוחרת בלילה מעבר רכב באור אדום עלול לסכן חיי אדם ויש להמנע. לגבי הולך רגל – אין איסור, כיון שאינו מסכן אחרים אלא את עצמו בלבד, ובזה לא שייך דינא דמלכותא והכל נתון לשיקול דעתו.

מקורות:

כאשר יש ספק דינו כספק טומאה ברשות הרבים ומותר לצורך מצוה, אולם בבתי חולים גדולים שכל הזמן מצויים שם מתים, יש שהחמירו שאינו נחשב כספק ויש להחמיר, למעט מצבים של צורך חיוני ממש לבריאותו של החולה. ראה טהרת כהנים של הרב גרוס עמ’ קמ”ט שם הגרש”ז אויערבך והגר”מ שטרנבוך ועוד.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה על התשובה. מדוע שיהיה מותר להולך רגל לעבור באור אדום מטעם שאינו מסכן אלא את עצמו, והרי פעמים רבות שוטרים תופסים כאלה שעוברים באדום וקונסים אותם?
    ומה לגבי מעבר שלא באור אדום אלא במקום שאין מעבר חצייה?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל