לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

האם חל דינא דמלכותא על אזרח שאינו גר במדינתו

שאלה

שלו' וברכה,

רציתי בבקשה לשאול, אני אזרח אמריקאי, מאחר וההורים שלי אמריקאים והייתי שם כשהייתי קטן,

כעת אני רוצה להיפטר מהאזרחות [דבר שעולה לי 2300 דולר!]

ונוכחתי עכשיו שבעצם הייתי צריך לשלם מיסים לארה"ב על דירה שאני משכיר בארץ.

עד עתה לא ידעתי על זה – ולכן בעצם לא דיווחתי לארה"ב על כך שיש לי חשבון בנק ולא שום דיווח אחר [מבחינתם אין לי כל נכסים או כסף].

האם עלי לדווח להם על הכל לפני שאני עוזב ולשלם להם על כך, או שהתשלום של 2300 דולר שהם מבקשים עבור כל מי שרוצה לעזוב [שהוא סכום מופקע, עד לפני כמה שנים המחיר היה כ-400 דולר 'בלבד'] יכול להיות על החשבון.

המחיר של המיסים שהייתי צריך לשלם להם אינו גדול כ"כ, התחתנתי רק לפני 4 שנים, ומעבר למלגה מהכולל והשכרת דירה – לא היו לי כמעט כל הכנסות.

אציין שדיווח יעלה לי בקושי רב כי אצטרך להתחיל להביא אישורים וטפסים שאין להם סוף, הרבה יותר קל לחתום שלא היו לי כל הכנסות ולהיפטר מהם כמה שיותר מהר, אלא שאז אני חותם על דבר שאינו אמת.

יש להוסיף עוד כי אין לי כל נכסים בארה"ב, ולא קיבלתי מהם כסף [אמנם כשהייתי צעיר ההורים שלי קבלו זיכויים וכדו' בזכות שיש להם ילד אזרח],

אך בטח ישנם זכויות כל-שהם לאזרח אמריקאי שאולי מהווים סיבה שאני חייב לשלם להם?

תודה רבה מראש על המענה.

תשובה

החובה לשלם מיסים מצד ההלכה מצד דינא דמלכותא. אולם אזרח שאינו גר במדינתו אין לו חובה לשלם מיסים למדינה שהוא אזרח שלה. כיון שדינא דמלכותא נאמר רק על הגרים באותה מדינה. וגם כאשר בעבר היה גר במדינה זו ועדין לא ביטל את אזרחותו, מה שאדם נשאר אזרח של מדינה פלונית אין מקנה למדינה זכות לגבות ממנו מיסים ע"פ ההלכה.  לכן אזרח ארה"ב שגר בארץ אחרת אין לו חובה לשלם מיסים.

 

מקור לדברים

טעם דינא דמלכותא כתבו הרשב"א נדרים כח א בשם הר"א ממיץ; רא"ש שם פ"ג סי' יא; ר"ן נדרים שם בשם התוס'; בעל התרומות שער מו ח"ה סי' ה. הטעם לפי שכל הארץ של המלך הוא, והוא יכול לומר להם אם לא תעשו מצוותי אגרש אתכם מן הארץ.

וברשב"א יבמות מו א; נמוק"י שם; ריטב"א בשמ"ק ב"מ עג ב ובחי' ליבמות שם. כתבו שהוא מגדר דין של כיבוש מלחמה וכאילו לקחום במלחמה שיש לו בהם קנין הגוף, שנאמר: וישב ממנו שבי, ועל מנת כן באים לגור בארצו. וטעמים אלו שייכים רק למי שגר ותושב הארץ אולם למי שאינו גר בארץ אין ביד המלכות כוח עליו.

וכמו שכתב בשו"ת תה"ד סי' שמא, ואפילו אם לא קיבלו עליהם בפירוש, כיון שהמלכות רגילה בזה הרי על דעת כן אנו קובעים דירה תחתיה ומקבלים עלינו את עולה ומשאה. וזה שייך רק למי שגר בארץ המלך.

גם טעמו של רשב"ם בב"ב נד ב שדינא דמלכותא מחייב מכח זה שהוא הסכמת כלל התושבים במדינה לתשלומי מסים וכדו'. אין שייך על מי שכלל לא גר שם שמחוייב להסכמת אנשי אותה מדינה.

 

הרבנים המשיבים:הרב גבריאל לומברד הרב אשר דזימיטרובסקי והרב אברהם בוטרמן

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל