לתרומות לחץ כאן

למדוד נעלים בחנות שלא מתכוון לקנות בה

שאלה:

שלום

הגעתי היום לחנות נעליים עם כסף בכיס ע"מ לקנות שם כי שמעתי שהמחיר שם הוא מחיר טוב, כשביקשתי מהמוכר את הנעליים שאני מחפש (הראיתי לו תמונה בדיוק על איזה דגם מדובר) הוא אמר שהוא לא יודע אם יש לו וחיפש בערימת הקופסאות ואמר לי שיש לו ולקחתי למדוד, שמתי לב שיש לו רק זוג אחד אחרון, כשאני בא למדוד ראיתי קצת שהנעליים מלוכלות קצת ולא כ"כ רציתי לקנות אבל אמרתי נמדוד בינתים את המידה הנכונה שלי ונראה, מדדתי ובאמת הם היו בסדר (מדדתי גם זוג אחר של הנעל אבל בצבע אחר כדי למדוד מידה יותר גדולה לראות מה יותר טוב), ובסופו של דבר כפי שכתבתי בהתחלה לא רציתי לקנות הזוג הספציפי הזה בגלל הלכלוך קצת אז שאלתי את המוכר אם יש לו בדיוק את הדגם הזה במידה הזאת רק זוג אחר שלא מלוכלך אז הוא אמר שאין לו. עכשיו אני רוצה לקנות בחנות אחרת את הנעל הזאת. האם עשיתי כאן גניבת דעת אולי שמדדתי מלכתחילה למרות שנראה היה שאני לא כ"כ רוצה בנעל הזאת? ואע"פ שהלכתי לשאול אותו אם יש לו זוג אחר בכל זאת הייתי כמעט בטוח שאין לו כי כבר בהתחלה הוא אמר לי שלא בטוח שיש לו ואח"כ ראינו בערימה שיש לו קופסה אחת אחרונה כאמור, והאם אני חייב לקנות דווקא מהחנות הזאת עכשיו?

תודה רבה

תשובה:

שלום וברכה,

מותר לך לרכוש את הנעליים בחנות אחרת, ואינך מחוייב לחזור לחנות הראשונה שמדדת את הנעלים – משתי טעמים – ראה במקורות.

בהצלחה.

מקורות:

אסור להכנס לחנות ולברר על מחיר המוצרים אם ברור שלא יקנה, דבר זה נחשב לגניבת דעת – שגונב דעתו שרוצה לקנות. כמבואר בשו"ע חו"מ סימן רכח סעיף ד.

אם יש צד קטן שיקנה בחנות זו, מותר לו לברר על הקנייה, שכך דרכו של עולם שאדם אוהב לברר לפני שקונה, והמוכר יודע שלא בודאי יקנה. אבל אם ברור לו שלא יקנה, אסור לברר.

במקרה שלך שהיה לך צד קטן אולי תקנה את הנעלים בשעה שמדדת, אינו נחשב לגניבת דעת.

שנית: האיסור להכנס ולברר ולשאול מחירים, אבל אם בשעה שנכנס לברר חשב אולי לקנות, ורק כשראית שיש אבק חזרת בך, אין איסור למדוד, שהאיסור לא במדידה, אלא בבירור לחינם, ואצלך בשעת הבירור זה לא היה בחינם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל