שאלה:
מצאתי בשש"כ (מג:מו) שמקיל לשעת הצורך לאשה בשתייה אחר הדל"נ ואע"פ בהערה הביא י"א דוקא ע"י תנאי, בפנים כתב בלא תנאי ורק בס' מ"ז כתב לכתחלה להתנות. ותמה דלכא' מפורש בש"ע (רעא:ה) שע"י קבלה אפילו בלא תפילה יש איסור טעימה מבעו"י. למעשה אם נשים יכולות לסמוך ע"ז בלא תנאי?
תשובה:
שלום רב
למעשה לא דייקת, הוא מצדד שם להתיר דוקא מים, ומקור הדברים בדעת תורה למהרש"ם סי' רעא סעי' ד, שמבאר, שהסיבה לכך שלפני הבדלה התירו שתיית מים ולפני קידוש אסרו, היא משום ששבת קובעת למעשר, ולכן כל שתייה היא חשובה ומצריכה קידוש. וכיון שיש ראשונים שסברו שדין זה אמור רק לאחר צאת הכוכבים ולא בין השמשות, ניתן לסמוך עליהם בשעת הדחק ולשתות. אלא שיש להחמיר ככל שניתן בגלל שלדעת הריף והר"ן בין השמשות קובע אף הוא למעשר. עיין שם.
לילה טוב.