לתרומות לחץ כאן

חילול שבת להצלת גוי

שאלה:

שלום רב. קודם כל ישר כח על התשובות והשאלות. עזרתם לי מאוד לגבי נושא שהעיק עליי שנים רבות. לאחרונה ראיתי באתר אחר דיון לגבי פיקוח נפש דוחה שבת. הדיון לא היה לטעמי ולא הייתה בו הכרעה. נשאל בו האם מותר לחלל שבת במידה ומדובר בפיקוח נפש של גוי. אני זוכר שלימדו אותי בבית ספר. שהמלאכים שרו לבורא בים סוף בזמן שהוא הטביע את המצרים והוא גער בהם, על מה אתם שרים הם הילדים שלי גם כן. נראה לי שבפיקוח נפש וודאי רצוי להציל כל נפש כי כולם ילדים של הבורא. אבל אשמח לשמוע מה הדין אומר.

תשובה:

שלום וברכה

אמת הדבר שבורא העולם חס על כל בריותיו, ובכללן גויים, עד שאמר כפי שציינת "מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה"?! אבל זו עדיין לא סיבה להתיר חילול שבת. לחלל שבת התירו רק לצורך פיקוח נפש של יהודי ולא של גוי. אבל כאשר יש חשש איבה, כלומר רופא או איש הצלה אם ימנע מהצלת גוי, זה יגרום כעס גדול ועלול גם להזיק ליהודים במקומות אחרים, ולכן במקרים אלו התירו לחלל שבת גם להצלת גוי.

מקורות:

ראה שולחן ערוך סי’ של סעיף ב, וראה שולחן ערוך יו”ד סי’ קנח וחושן משפט סי’ תכ”ה, ובמשנה ברורה סי’ ש”ל ס”ק ח’ על אופן הנהגתו של רופא הנדרש לעשות פעולה כזו, והחילוקים שיש בזה בין מלאכה דאורייתא למלאכה דרבנן המותרת במקרה שלו כדי שלא יבואו לידי איבה. וע”ע שמירת שבת כהלכתה פרק מ סעיף יז.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל