שאלה:
שלום
מי שהולך לכותל המערבי בערב לא צריך לעשות קריעה על הבגד רק מי שהולך ביום?
ובחגים חול המועד סוכות פסח וגם לגבי חנוכה לא צריך לעשות קריעה אם הולכים ביום?
תשובה:
שלום רב,
ברור שמי שרואה את מקום המקדש בלילה גם חייב לקרוע בדיוק כמו ביום. הגרש"ז הסתפק אם הוא רואה ביום סמוך לערב, ולא קרע, ונמשכה ראייתו בלילה אם הוא צריך לקרוע בלילה או לא. (ראה מנחת שלמה ח"א עמוד תלז).
יש שנהגו שלא לקרוע בכל יום שאין אומרים בו תחנון, אולם בס’ הליכות שלמה ח”ג פרק טו ארחות ההלכה הערה 45 כתב בשם הגרש”ז אויערבך שאין למנהג זה כל מקור, ואילו בס’ ארץ ישראל סי’ כב אות יא שאין לקרוע בערב שבת אחר חצות וביום הפורים, וכ”כ בשו”ת בצל החכמה ח”ה סי’ יב, ולדבריהם אף בחנוכה אין לקרוע, ובשו”ת אגרות משה או”ח ח”ה סי’ לז כתב שאף שאין מקור למנהג זה – אין לשנות. כך שלהלכה נראה להקל אף שלא ידוע מקורו של מנהג זה.