לתרומות לחץ כאן

הצהרת ליווי כשלא עשיתי זאת

שאלה:

לכבוד הרב, שלום וברכה! רציתי לדעת מהי דעת הרב לגבי הצהרת ליווי.
לאחרונה קיבלתי רשיון, ועפ"י החוק יש להיות עם מלווה במשך החצי שנה הראשונה ולהצהיר שנהגתי איתו 50 שעות. לאחר שאתה מצהיר זאת בגלל שהוריי מאוד עסוקים לא יוצא לי לנהוג איתם ככ הרבה. כמו כן כולם חותמים על ההצהרה הזאת למרות שרובם לא נהגו את השעות הנדרשות. האם מותר לחתום? פשוט אמי לוחצת עליי לחתום ואני לא יודע מה לעשות

תשובה:

שלום וברכה,

מותר להצהיר שנהגת 50 שעות, למרות שלא עשית זאת.

בהצלחה.

נימוקים:

יש בשאלתך שני נידונים א' איסור שקר. ב' גניבת דעת.

לגבי איסור שקר דעת רוב הפוסקים שהאיסור נאמר רק בדבר הנוגע לממון, שמשקר כדי להרוויח ממון. וכאן אין גניבת ממון לכן לרוב הפוסקים אין איסור של שקר. ועוד שיש סוברים שבכתיבה אינו איסור. וכאן שגם אינו גניבת ממון, וגם בכתיבה יש להקל.

לגבי גניבת דעת, האיסור נאמר שגונב דעתו של חברו, כאן אין גניבה של אדם מסויים, משרד הרישוי הוא גוף של חברה ולא אדם, ולא שייך לגנות דעת של גוף ממשלתי. [בשונה לגנוב ממון של גוף ממשלתי שאינו אדם מסויים שודאי אסור, מחמת גזל רבים].

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לכבוד הרב שלום וברכה!
    לאחר שקראתי את התשובה, התעוררו לי מספר שאלות ואשמח אם כבוד הרב יוכל לענות לי עליהם:
    1) מה עם דעת הסוברים דינא דמלכותא דינא? הרי ידוע שכך סברו הרב אלישיב והרב עובדיה זצ"ל. האם גם לשיטתם זה מותר? ואם כן מדוע?
    2) גם לסוברים שדינא דמלכותא לא שייך לחוקי המדינה צריך להקפיד על חוקי התבעבורה משום שהם קשורים לדיני פיקוח נפש וחמירא סכינתא מאיסורא(בשם הרב נבנצל שליט"א)
    3) המדינה קבעה עפ"י דעתם של מומחיםבנושא שזה חלק מההכשרה שנהג צריך לעבור כדי לנהוג כהלכה. כלומר אם הוא יחתום הוא למעשה ינהג ללא הכשרה מתאימה ובכך מסכן את עצמו ואת הציבור. האם נשאיר לשיקולו של כל אדם את השיקול האם הוא נוהג כהלכה?זה יכול ליצור מצב מסוכן.
    4) האם אין בכך גזל של חברת הביטוח? היא דורשת שהנהג יקבל רשיון צורה חוקית וכאן זה נגד החוק?
    5) ראיתי באתר הזה ממש תשובה שאוסרת זאת

  2. שלום וברכה,
    בתשובה התייחסתי לדין של שקר וגיבת דעת.
    לכו"ע חייבים לשמור חוקי התנועה, מאחר והוא תקנה טובה ומועילה לכולם.
    הן אמת שצריך שידעו לנהוג טוב ולא לזלזל בלימודים, אך על הצהרה זו שסומכים על כל אחד שחותם על התצהיר ולא ניתן לבדוק אם התצהיר אמת, מסתבר שרוצים שתדע לנהוג כראוי, ולא להכנס לדקדוק את נהגת סך שעות שקצבו לך. ולכן אם מרגיש שלמד לנהוג כראוי יכול לחתום.
    נכון שאסור להעלים מידע או לעבור על תנאים שחברת ביטוח מחייבת. אבל כאן חברת הביטוח לא ביקשה תנאי זה ספציפי, אלא מבקשים רשיון תקין, ואם יש לך רשיון אתה יכול להיות מבוטח בחברת הביטוח.
    חנוכה שמח.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל