לתרומות לחץ כאן

האם מותר להמר, והאם ההימור מחייב את הצדדים

שאלה:

האם מותר לעשות "אבן נייר ומספרים" על משהו חשוב לדוגמא המנצח יקבל 1000 שקל או מתנה? אם אפשר מקורות

תשובה:

שלום וברכה,

שאלה: האם מותר לשחק משחק הימורים שהמנצח ירוויח?

דעת מרן השו"ע שהדבר אסור משום אבק גזל. ודעת הרמ"א שאם יש לו אומנות אחרת ויודע ערך משא ומתן, מותר. על כן ראוי להימנע מהימורים.

שאלה: במקרה והמירו, האם חייב לקיים את דבריו, או שהוא אסמכתא?

משחק בקובייה אין טענת אסמכתא, ולכן שניים שהמרו ביניהם על דבר שיהיה או לא יהיה חייבים לשלם. ואין טענת אסמכתא.

נחלקו הראשונים מדוע אין טענת אסמכתא להפטר במשחק בקובייה. י"א שכיון שמשחק בדבר שאינו בידו כלל, אינו סומך דעתו שודאי ירוויח ולכן חייב לשלם. י"א שכיון ששניהם מתחייבים זה לזה, אגב שרוצה לקנות רוצה להקנות, לכן אינו אסמכתא. וי"א שהטעם שעל דעת כן עשו שירוויחו לכן אינו אסמכתא.

שאלה: האם כדי להתחייב צריך קניין?

דעת הרמ"א שצריך קניין, וכן הסכים בנתיבות, ולא כדעת הש"ך.

גם אם עשה קניין והתקיים התנאים לעיל, ב"ד לא יוציאו מן המתחייב, למרות שחייב מדינא, לפי דעת הרא"ש שבמשחקי בקוביא צריך שיוציאו את המעות, ולא ישחקו באמנה. וי"א שצריך שהדף שמניחים עליו את המעות יהיה קנוי לשניהם.

מצוי בין שניים שמהמרים שלוחצים ידיים כדי ללחזק את ההימור. האם הלחיצת ידיים מחייבת? והאם מותר לעשות זאת?

תקיעת כף נחשב לשבועה, וכשתקע ידו או נשבע חייב לשלם גם במקום שנחשב אסמכתא.

אלא שיש להימנע לחלוטין מתקיעת כף, מאחר ונחשב שבועה, ולא כדאי להישבע אפילו כשמקיים שבועתו.

לסיכום: ראוי להמנע מהימורים מחשש אבק גזל, וכדעת השו"ע. אם המירו ולא היה קניין לא חל החיוב. אם היה קניין חייב לשלם, אך ב"ד לא יוציאו ממנו אא"כ כבר מסר את המעות לפני ההימור. אם לחצו ידיים על ההימור, חייבים לקיים את דיבורם כדין שבועה. אך ראוי להימנע מתקיעת כף.

בהצלחה.

מקורות:

לגבי איסור משחק בקוביא, ראה שו"ע חו"מ סימן שע, ובסימן לד סעיף טז לגבי פסולי עדות הזכיר השו"ע שאם יש לו מלאכה אחרת אינו נפסל. וראה ט"ז שם, וסמ"ע סימן שע.

משחק בקובייה אינו אסמכתא, ראה שו"ע סימן רז סעיף יג, ובנתיבות ס"ק טז.

אם צריך קניין ראה רמ"א שם, נתיבות ס"ק יד. וש"ך סימן קעו ס"ו.

אין ב"ד מחייבים עד שיוציא את המעות, ולא ישחק באמנה. וי"א שצריך שהדף יהיה של שניהם, רמ"א שם.

אם תקע כפו ראה שם סעיף יט

לגבי חומר שבועה, ראה מדרש רבא תחילת פרשת מטות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל