לתרומות לחץ כאן

תשלום על עבודה

שאלה:

שלום וברכה
ראובן הזמין ממני עבודה. במהלך העבודה ראובן העביר לי הערות של שמעון, ואמר שבעצם הוא רק שליח של שמעון שביקש את העבודה. ביצעתי את העבודה וכשביקשתי מראובן תשלום, הוא ענה לי ששמעון צריך לשלם לי אבל יש עוד כמה דברים שצריך לתקן. עשיתי את התיקונים, וכשביקשתי את שכרי, ענה לי ראובן ששמעון מחכה לכסף של תורם שהבטיח לתרום לעניין הזה. המתנתי עוד. לאחר כמה פניות אמר לי ראובן שאדבר ישירות עם שמעון, וכך אולי אקבל את הכסף יותר מהר. דיברתי עם שמעון שענה לי שהוא צריך לדבר עם התורם והוא יוכל לעשות זאת רק אחרי החג וכו'. וככה בתירוצים כאלה דחה אותי במשך 4 שנים כאשר רוב הזמן כלל לא ענה לטלפון וכשענה אמר לי שהוא היה בחו"ל, ולהודעות דוא"ל הוא לא ענה לי כלל. השבוע שוב התקשרתי אליו ושאלתי מתי אזכה לקבל את הכסף והוא ענה שוב שהוא צריך לדבר עם מי שהזמין את העבודה (שעד עכשיו הוגדר כתורם ופתאום הוגדר כמזמין העבודה). עניתי לו שזה עסק שלו איתו, אבל את הכסף אני אמור לקבל ממנו (משמעון) והוא אמר לי מי אמר לך, אמרתי לו ראובן אמר לי שאתה הזמנת את העבודה, ואז הוא אמר אם ראובן אמר לך שאני הזמנתי את העבודה, אני אומר לך שלוי הזמין את העבודה (כאן רק נודע לי שמו). בקיצור הוא לא הסכים לשלם לי ולא הסכים לעזור לי וניתק לי את הטלפון. מי חייב לי את הכסף? ראובן, שמעון או לוי?
ראובן אמר לי שבאופן אישי אין לו כסף אך אם פוסק יאמר שהוא חייב לשלם, הוא ישלם.

תשובה:

שלום וברכה,

  1. אם בשעת השכירות לא ידעת מי המשכיר ולמי העבודה, וחשבת שראובן המשכיר, ראובן חייב לשלם את דמי השכירות – תשלום העבודה. [וראובן יתבע מבעה"ב את הדמי שכירות.]
  2. אם ידעת בשעת השכירות שהעבודה אינה עבור ראובן, ראובן פטור מתשלום. ואם ראובן אמר בתחילת העבודה אני ישלם, חייב ראובן לשלם גם אם ידעת שהעבודה אינה עבור ראובן.

במקרה שראובן התחייב לשלם, או במקרה 1 שראובן הופיע כבעה"ב, וחשבת שהוא בעה"ב, לא נפטר ראובן כשמודיע באמצע העבודה ששמעון אחראי על התשלום, כדין בעה"ב ששכר פועל שאינו יכול לחזור באמצע העבודה.

 

מקורות:

ראה שו"ע חו"מ סימן שלו ס"א ובסמ"ע ושם מבואר: שהשוכר את חברו לעשות בשדה והראה לו שדה של חברו, או שהיא של הפקר [שחשב שהיא השדה של ראובן, והתברר שהיא של שמעון, או שהיא של הפקר] והפועל לא ידע שהיא שדה של חברו, חייב המשכיר לשלם לו, והוא נקרא בעה"ב למרות שלא אמר אני ישלם לך. ואם ידע הפועל ששדה זו אינה של ראובן אלא של לוי, חייב לוי לשלם. ואם ראובן אמר אני ישלם לך, חייב ראובן לשלם.

ולא מועיל מה שמודיע באמצע העבודה שהוא שליח, כיון שהוא השוכר חייב לשלם כדין בעה"ב שאינו יכול לחזור באמצע העבודה. ראה סימן שלג.

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל