לתרומות לחץ כאן

חטא כדי שיזכה חברך – גם באיסור דאורייתא?

שאלה:

למדתי שמותר לעבור על איסור קל כדי להציל עם הארץ מאיסור חמור שאין בו פשיעה(מה זה), האם מותר לעבור על איסור תורה קל כדי להציל מאיסור תורה חמור? או שזה נאמר רק על איסורי דרבנן שהתירו ?

תשובה:

שלום וברכה

למעשה דנו בשאלה זו התוס' במסכת בבא בתרא דף יג ע"א, האם מותר לאדון לשחרר את עבדו שהוא חציו עבד חציו בן חורין כדי שיוכל לקיים מצות פריה ורביה, אף ששחרור עבדים יש בו איסור של לעולם בהם תעבודו, ונראה מדבריהם שאף באיסור תורה שייך דין זה, אלא שיש מהאחרונים שפלפלו שאולי זה דוקא בנוגע לאדון שבעצם בגרמתו נמנע מהעבד לקיים את המצוה, ולכן הקלו בו יותר.

אכן במגן אברהם סי' שו ס"ק כט, נראה שחילק בזה בין מיני החטאים שהוא מונע על ידי מעשיו, הנושא שם הוא לגבי אדם שאמרו לו שבתו נסעה להמיר דתה, שמחייבים אותו לחלל את השבת כדי לנסוע אחריה ולמונעה מכך, אבל אם החשש הוא רק שיאנסוה לעבור עבירה אחרת מסוימת בלא להמיר דת ממש, אינו רשאי לחלל את השבת באיסור דאורייתא אלא רק באיסור דרבנן. כלומר בעוון חמור מאוד של המרת דת, מתירים גם איסור דאורייתא, אבל באיסור פחות חמור, אסור איסור דאורייתא אף שהוא קל ממנו. וע"ע במשנה ברורה שם ס"ק נו חילוקי דינים בזה לגבי גם אם פשעה והשיטות השונות שנאמרו בזה לגבי איסור דרבנן.

שבת שלום.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל