לתרומות לחץ כאן

האור במקרר דלוק – מה עצה בשבת?

שאלה:

1) מה העצה הכי טובה לעשות כשהמקרר פתוח בשבת ושמו לב שהאור דולק, ועכשיו הרי אסור לסוגרו! אם אין גוי שאפשר לקרא, מה עצה הכי טובה?
2) האם יש עצה לדחוק הדלת של המקרר לכוון חוץ (לפתוח אותו יותר), וכשהדלת יגיע לסוף, אז יחזור לכוון שני ויסגור לבדו. אולי זה מותר, שנראה שאין זה אלא גרמא, ויש להקל ע"פ מה שדעת כמה פוסקים להקל בפסיק רישא בגרמא. האם זה נכון?

תשובה:

שלום וברכה

העצה שלך לכאורה אינה נכונה, כיון שאם הדלת תשאר פתוחה עד הסוף בלי ספק היא לא תסגר, ולתת מעט כח שמחמתך היא בעצם תחזור כפי שהצעת זה כח שלך ממש ולא גרמא. כמו כן לעזוב את הדלת כאשר היא באמצע הדרך ומטבעה תסגר, אף שלא מעורב בזה כח ישיר שלך זה נחשב מעשה ישיר, כמו בידקא דמיא שאתה רק מסיר את המונע ואעפ"כ כניסת המים מיוחסת אליך, כ"כ בארחות שבת ח"ג עמ' סז, למעשה מה שיש לעשות הוא להניח מגבת על הדלת שלא תסגר לגמרי, ואז האור לא יכבה. אגב במקררים החדשים לא מספיק לנתק את הנורה לפני שבת אלא צריך התקן שבת מלא שמקיף את כל חיישני הטמפרטורה.

יום נעים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. 1) האם אפשר לבקש מילד (שלא הגיע לחינוך כלל) להביא לו משהו מהמקרר, ואני יודע שאולי הילד יסיר את המגבת ויסגר הדלת לגמרי (ואני ניחא בזה). אמנם אני לא רואה כלל מה הוא עושה (אני בחדר אחר), וגם לא מרמז לו כלל מה לעשות, אלא סתם "לא מסתכל" אם הוא יסגר את הדלת, אלא שאני יודע שיש סיכוי שהוא יעשה את זה… האם אסור לעשות זה מדין לאפרושי מאיסורא— אולי הדבר מותר, שהרי אין זה ודאי שהוא יעשה כן כלל?
    2) האם אפשר לבקש ממי שלא יודע כלל שהאור דלוק להביא משהו מהמקרר, האם זה מותר, שהרי זה רק מתעסק, וגם אינו מתכוון (רק פסיק רישא)?

  2. גם מתעסק אזור מדרבנן ולכן אין לבקש מאדם שאינו יודע, ראה שו"ת רעק"א סי' ח. מטעם זה גם אסור לומר לקטן כי בעצם אתה סופה לו איסור בידים, ואפילו אם אינו יודע לא סופים לקטן אפילו איסור דרבנן. אמנם אם הוא פותח לצורך עצמו ואינו יודע שהנורה דלוקה, יש שסמכו להתיר בספיית איסור דרבנן לקטן לצרכו, ראה ביאור הלכה סי' שמג.

  3. ראיתי שהרב יצחק יוסף אינו חש לחיישנים, שכל זה גרמא, אלא רק לנורה הדלוקה, ובמקרר שיש בו נורת לד ושכחוהו דלוק, התיר בדיעבד לסגרו כלאחר יד, ולפתחו ע"י קטן.

  4. נכון, אבל כיון שחלקו עליו כל גדולי הדור בחי יוצא מן הכלל, ודבריו צ"ע כיון שכך המכשיר עובד וכלל לא בטוח שזה גרמא, וגם גרמא להרבה פוסקים מותר רק במקום הפסד גדול, אין להקל בזה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל