לתרומות לחץ כאן

ניקוי קברים

שאלה:

שלום לכבוד הרב,
לפי הידוע לי, כל פעם שעולים לקבר של הורים וכו', שוטפים את המצבה. האם זה מנהג יהודי? האם יש בזה עניין? האם מקיימים בזה מצווה?
היום הייתי בקבר של סבא וסבתא שלי בהר המנוחות ועל הדרך ביקרתי בעוד קברי צדיקים, וכשהיתי בציון של הרב אלישיב זצ"ל ראיתי שהמצבה מאד מלוכלכת, הבאתי בקבוק מים ושטפתי אותה. האם זה עושה נחת רוח לנפטר?

תשובה:

שלום רב,

לא. זה לא עושה נחת רוח לנפטר. פרק תהילים או משנה ודאי עושה הרבה יותר. בעבר, לא היו עושים כלל מצבות. וגם אם כן, לא היו מציינים מי קבור שם. אמנם היום לא לעשות מצבה זה ביזוי המת כי כולם עושים, אבל עצם הרעיון של מצבה עם שם וכו' אין בזה כבוד המת. לכן, מאחר שמצב על המצבות מצד הליכלוך פחות או יותר אותו הדבר, אין נחת רוח מיוחד לנפטר אם המצבה שלו תהיה נקייה יותר.

 

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. מחילה חייבת לציין מקרה של אדם שחזר בתשובה אחרי מוות קליני שסיפר שאמרו לו שמה שהציל אותו זה ששטף קברים..המתים הגיעו לסנגר עליו ודיברו על הנחת שעשה להם

  2. אנחנו לא יודעים מה בדיוק קורה ומה חלום וכדומה, אבל זה לא משנה כלום לאמונה שלנו, אחרי המוות ודאי יש דין בשמים על הכל, ועל כל מצוה ובכלל זאת חסד עם המתים, מקבלים שכר גדול, ועל כל עבירה צריך לכפר, הדין אינו פשוט ובשביל זה באנו לעולם לעסוק בתורה ובמצוות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל