שאלה:
בסד
האם יש בעיה להתפלל ערבית מבעוד יום לדעת רבנו תם?
תשובה:
שלום וברכה
לא ניתן להתפלל ערבית לפני פלג המנחה, ולכן לדעת רבינו תם לא ניתן להתפלל לפני הזמן של פלג המנחה של רבינו תם שהוא סמוך מאוד לשקיעה, בעיקר ענין זה חמור לגבי ברכות קריאת שמע שאותן לא ניתן להתפלל נדבה.
ערב טוב.
מה לגבי אחרי הפלג
אחרי הפלג של רבינו תם למה שתהיה בעיה [יש שאלה כללית של תרתי דסתרי, אבל היא תמיד נכונה, בלי קשר לרבינו תם בדוקא].
שאלתי . לגבי ערבית בפלג המנחה קודם צאת הכוכבים אם יש בזה חשש ברכה לבטלה לרבנו תם שעדיין לא הגיע הפלג שלו
עניתי, שבודאי קיים חשש זה, אבל לא נהגו להחמיר בזה כרבינו תם, אלא בקהילות שחששו מעיקר הדין לשיטתו כמו שמצוי אצל הרבה חסידים.
תודה
מאיפה המצאתם שלרבינו תם יש פלג המנחה שונה??
בבית יוסף כתוב שהעולם סומכים על דעת רבינו תם להתפלל מנחה וערבית מבעוד יום!
תפסיקו לפרש פירושים מעצמכם..
בספר הישר כתוב בפירוש שצאת הכוכבים היינו 3 כוכבים!!! רבינו תם אומר זאת בפירוש.
משמע: שקיעה ראשונה מתחילה לפני השקיעה של הגאונים(שלנו), זה החידוש של ר"ת..
אין שקיעה אחרי 3 כוכבים… תפתחו "ספר הישר" של רבינו תם, אלה דבריו..
הצטערתי לראות את האופן המשונה בו בחרת להביע את דעתך. מה יש אם קצת מכבדים אנשים שיש להם דעה שונה? כך אתה מדבר גם עם ידידיך? תחשוב על כך.
עצם מה שטענת הוא דבר שאינו נכון! אמת שבמנחת כהן פרק ט נקט כך באחד מתירוציו [לא הכריע ביניהם אבל הביא צד כזה], אבל ודאי שזה לא התקבל להלכה, וידוע שאחת מקושיות הגר"א בסי' רסא על רבינו תם היא זו ממש, מתי קיבל שבת, הרי תמיד הזמן של שימשא בין דיקולי היא לפני פלג המנחה לשיטתו, וע"ע באור תורה תשנא מאמרו של הרב הראשי הגר"י יוסף, שזמן פלג המנחה לרבינו תם הוא בערך 3 דק' לפני השקיעה.
ומה ששאלת מדברי הבית יוסף אינה קושיא שהרי לדבריו מבעוד יום זה עד בין השמשות שלו, והוא דבר פשוט לכל מבין.
מה ששאלת מ3 כוכבים התמיה אותי ביותר, ודאי רבינו תם לא חלק על דברי הגמרא, השאלה מה הם כוכבים גדולים ומה הם בינונים, ואם תעיין במנחת כהן הנ"ל תראה שגוף החשבון שלו הוא האם רבינו תם דיבר תמיד או רק כשיש ספק וכו'.
אשמח למען כבודך שתשנה בעתיד קצת את אופן הניסוח.
השאר תגובה