לתרומות לחץ כאן

סחרחורת ורטיגו (Vertigo) בשבת

שאלה:

כיצד יש לנהוג בשבת עם אדם הסובל מסחרחורת ורטיגו (Vertigo), האם כדין חולה שיש בו סכנה או לאו?
מה דינו בעת שהוא רק מתחיל להרגיש בסימנים לפני ההתקף?

תשובה:

שלום רב

אני מניח שאין הרבה מה לעשות בין כך, אבל אני לא מתמצא ויתכן שבכך חולה הדין ישתנה לפי ענינו, כדאי לקבל חוות דעת מהרופא המטפל מה חובה לעשות בשעת התקף ולפני התקף, מה הסיבות לכך, ומה ההשלכות האפשריות, ובהתאם לכך נוכל לסייע לכם לגבש הנחיות.

בשורות טובות.

הצטרף לדיון

3 תגובות

  1. סחרחורת ורטיגו – בזמן שהחולה מתחיל לסבול סחרחורת ורטיגו (Vertigo) {הסובל מסחרחורת וורטיגו, חש שהוא או הסובב אותו נמצאים בתנועה מתמדת, או במצב של סחרור. ההשפעה של ורטיגו יכולה להיות מחד קלה מאד אך מאידך היא עלולה להיות חמורה, עד כדי גרימת קושי בתפקוד רגיל, ובשמירה על שיווי המשקל. התחושה עלולה להיות מלווה בבחילה, הקאה, הזעה או קושי בהליכה, בדיבור ובראיה ובתחושה של חוסר אויר לנשימה} שתחילתה בסחרחורת קלה או שמקבל סימני התראה בעיניו, על אף שעדיין לא נפל לשכב, מותר לו להקדים ולקבל טיפול רפואי כדי למנוע את הסחרחורת הקשה, משום שדינו אז כדין חולה שאין בו סכנה, ולאחר קבלת ההתקף, מותר לחלל עליו את השבת, כדי לשלול מצבים מסוכנים – בעיקר אירוע מוחי או גידול במוח, אבל רק במקרים שבהם האבחנה לא ברורה או שלנבדק יש גורמי סיכון ללקות באירוע מוחי {הסובל מסחרחורת חמורה וממושכת עלול ליפול על הקרקע, ולסבול מחבלה בראשו כתוצאה מכך, ואם הסחרחורת מלוּוה בהקאות חמורות או הזעת יתר, עלול להיגרם הפרעה במאזן הנוזלים והמלחים שבגוף. לכן יש לפנות לרופאת חירום במקרה של סחרחורת ורטיגו במצבים הבאים: החולה סובל ממחלות משמעותיות כמו סוכרת, מחלת לב איסכמית, הפרעות בקצב הלב, לחץ דם גבוה, מחלה של כלי הדם הפריפריים, אי ספיקת כליות משמעותית, במקרה שהסחרחורות מלוּות בהקאות קשות, נוסף על הסחרחורות יש בעיות נוירולוגיות שמתגלות אצל החולה בשעת ההתקפה, כמו קושי בדיבור, חולשה של היד או של הרגל, אסימטריה בפנים, ראייה כפולה. כאשר הנבדק סובל מסחרחורת, חשוב מאוד לשלול מצבים מסוכנים – בעיקר אירוע מוחי או גידול במוח. לכן במקרים שבהם האבחנה לא ברורה או שלנבדק יש גורמי סיכון ללקות באירוע מוחי – יש להפנות אותו לבדיקות הדמיה של מערכת העצבים המרכזית כמו CT או MR}.

  2. כל זה ברור מאליו. השאלה של השואל היתה האם יש מצב שהוא יודע שזה ורטיגו ולא משהו אחר ואעפ"כ מותר לחלל שבת כמו חולה שיש בו סכנה, וזה לא נשמע לי כלל, אך הפניתי ליעוץ רפואי, אולי אני טועה במשהו. יישר כח.

  3. לאחר בירור אצל כמה רופאים בחדרי מיון, התברר, שהיו כבר מספיק מקרים, שהחולה הגיע מדי מאוחר לאבחון, כיון שהוא התייחס למצבו הרפואי כאל ורטיגו, ולמעשה זו היתה פגיעה מוחית – שיתוק ל"ע.
    לכן במקרים שבהם האבחנה לא ברורה או שלנבדק יש גורמי סיכון ללקות באירוע מוחי – יש להפנות אותו לבדיקות הדמיה של מערכת העצבים המרכזית כמו CT או MR.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל