שאלה:
שלום, בסימן רנב סעיף ד מדבר השוע על אדם שקצץ עם הגוי בקבלנות והוא הגוי תפר לו את הבגד בשבת וליהודי מותר ללובשו , כל עוד שלא אמר לגוי לעשות בשבת.
ומ״ב מביא חילוק בין הנר סימן רעו א ברמ״א
השאלה מדוע לא דנו על זה שיש בעיה שהבגד נתפר ומלאכתו נשלמה בשבת , מפני מוקצה או מכה בפטיש או תופר… שאז זה כמו דין של נולד ? או שהיה מוקצה בין השמשות?
תשובה:
שלום וברכה
מכה בפטיש ותופר לא שייך, הנכרי עושה זאת עבור עצמו והוא מותר במלאכות אלו, ולגבי מוקצה, ראה שער הציון סי' שכה ס"ק כו, לגבי פירות המחוברים לאילן של גוי, שאם היה בדעתו לתולשן בשבת אין הם מוקצה. כמו כן היה מקום לדון בזה משום הסוגיא של "גמרו בידי אדם" אבל אין צורך לכך וכנ"ל.