לתרומות לחץ כאן

בל תלין כשיש חוב כנגדו ורוצה לקזז בחוב

שאלה:

ראובן עשה עבודה לשמעון, אבל כיון ששמעון חייב לראובן, ראובן רוצה לעכב את שכר השכיר כנגד. האם כאשר שמעון השכיר אינו מוכן לבוא לבית הדין לקזז חוב בחוב פטור ראובן מאיסור בל תלין, או כיון שעד שלא קוזזו החובות בפועל זה בזה קימל"ן שכל חוב עומד בפני עצמו. [זה גובה וזה גובה]?

תשובה:

שלום רב,

מותר לקזז את חוב השכירות בחוב קדום. יש הסוברים שאף מקיים מצוות ביומו תתן שכרו כשמשלם בקיזוז חוב.

במקרה והחוב לא ברור וצריכים לדון, ולכן מונע מתשלום השכירות עד לבירור הדין, גם בזה אינו עובר בבל תלין.

המושג 'זה גובה וזה גובה' לא שייך בשכירות פועלים, מאחר וחייב לשלם במעות ולא בקרקע, ובחוב מעות ודאי מקזזים חוב בחוב.

חג שמח

נפתלי בן חיים

מקורות:

פשוט שמותר לקזז את החובות זה בזה, וכאן לא שייך זה גובה וזה גובה, היות שזה גובה שייך שמשלמים בקרקע, וכל אחד צריך לשלם בקרקע אחרת, כגון בע"ח בבינונית ונזקין בעידית, בזה יש נידון האם יכול לעכב שלא יקזזו את החוב זה בזה אלא יתן קרקע שלו ויקבל קרקע של חברו. אך בשכירות פועלים חייב לשלם בדמים, ולא יכול לתת קרקע, ועל בעה"ב למכור את הקרקע כדי להמציא מעות, ומאחר שמדובר בחוב דמים ודאי מקזזים חוב בחוב.

בספר משפטי החושן (הוצאת הישר והטוב סימן שלט ציונים ס"ק ד) דן אם משלם בקיזוז חובות האם חל חובת בל תלין, בפשטות נראה שלא קיים החיוב מאחר ולא חל חובת תשלום שכירות כיון שקוזז בחוב. אמנם בספר משפט הפועלים הביא בשם הרה"ג יעקב בלוי שמקיים בזה חיוב בל תלין.

על עצם הדין אם רוצה לדון בקשר לחוב ועד שהתדיינו יעבור זמן, האם עובר בבל תלין, כתב בספר משפטי החושן (סימן שלט ציונים אות קמה) שאינו עובר בבל תלין.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל