לתרומות לחץ כאן

זמן הבדלה במוצאי יום כיפור / זמן מנחה גדולה

שאלה:

שלום וברכה,

רציתי לשאול ב' שאלות:

א. ממתי בדיוק מותר לאכול ולשתות במוצאי יום הכיפורים, לכתחילה, ומה צריך לעשות בשביל לשתות, האם צרתי להתפלל ערבית או מותר לשתות אפילו לא התפלל ערבית ולא הבדיל, או האם צריך להבדיל? מה בדיוק צריך לעשות ומאיזו שעה כבר מותר?

ב. ממתי מותר ביום רגיל להתפלל מנחה גדולה? האם זה נכון שלאחר חצי שעה מחצות היום, כגון היום 12:30, האם זה נכון שמותר כבר בשעה 1:00 משום שזהו חצי שעה אחר חצות היום?

תודה רבה. ובברכת גמר חתימה טובה.

תשובה:

שלום וברכה

במוצאי יום הכיפורים כיון שהוא מדאורייתא, וכן יש מצוה להוסיף מחול על הקודש, ראוי שלא להבדיל לפני שיחלפו 35 דק' מהשקיעה לכל הפחות, והמחמיר להקפיד על זמן רבינו תם תבוא עליו הברכה. ניתן מעיקר הדין להבדיל לפני ערבית, כמבואר בשו”ע סי’ רצט, אלא שלכתחילה בלאו הכי לא אוכלים לפני קריאת שמע של ערבית ולכן גם את ההבדלה דוחים לאחריה, אבל כמובן מי שקשה עליו מאוד הצום יש להקל להבדיל קודם לכן ויאכל רק אכילת עראי.

חצי שעה לאחר חצות היום הוא זמן מנחה, אבל מדובר בשעה זמנית ולא לפי השעון שלנו, לכן כדאי להתעדכן כל יום לפי הזמנים בלוחות. כיום בחודש תשרי וניסן זה די תואם וחופף לשעון שלנו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. האם למי שחולה מותר לשתות לפני ערבית ולפני הבדלה לכתחילה, לשתות אחר 35 מהשקיעה תה בלי סוכר, או רק מים? והאם יש הבדל בין זכר לנקבה? אם אשפר לענות לי בהקדם על שאלה זאת, ועל השאלות הנ"ל, כי אני צריך כמובן לדעת לפני יום הכיפורים.

    בברכת גמר חתימה טובה.

  2. נהגו להקל במים בלבד ראה שו"ע סי' רצט וברמ"א שם. אין הבדל בין איש לאשה. יש שהחמירו ראה ערוך השלחן שם, אבל כאמור השו"ע סתם להיתר ולכן במקום הצורך אין צורך להחמיר.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל