לתרומות לחץ כאן

עובד בדפוס ששלחו דברים אסורים להדפיס

שאלה:

ערב טוב כבוד הרב, תודה רבה על התשובות.
לגבי הנציג מכירות, פחות מעונין בזה, אך אולי.
מה לגבי משרת מפעיל מכונה, עובד לדפוס דיגיטלי בבני ברק.
אני לא יודע מה הם מדפיסים שם, סביר להניח דברים כשרים, אך אולי בטעות פה ושם ח"ו לשון הרע ורכילות. וזה עוד מתפרסם לרבים. איך אני אתקן דבר כזה… א' – אם אני מדפיס את זה, זה מחטיא אותי?
ב' – ואם אני קורא בעיתון או בדבר שהם רוצים להדפיס ואני מוצא בו איזה ספק של לשון הרע, או רכילות, או איזה משהו לא צנוע ח"ו, או לשון הרע ורכילות וודאים- מה צריך לעשות?

תודה רבה כבוד הרב

תשובה:

שום רב ושנה טובה,

תשובה לשאלה 1: לא צריך לחשוש לדברים אסורים, מאחר ויש הדפסת דברים מותרים, לכן מותר לך להדפיס כל דבר שמביאים לך ללא צורך לבדוק.

תשובה לשאלה 2. אם הנך רואה שיש בחומר דברים אסורים, וברור שיעשו עם החומר דברים אסורים, עליך להתחמק מלהדפיס להם, ולא לסייע בידם לאיסור. ואם יש אפשרות שלא יעשו עם החומר דבר איסור מותר לך להדפיס.

גמר חתימה טובה

נפתלי בן חיים

מקורות:

לתשובה 1: בסמ"ע סימן שנח ס"ק ב כתב שמוכר שגונב דברים גנובים אם מעט מסחורתו אינה גנובה מותר לקנות ממנו, ויכול לקנות שהסחורה שקנה הוא הוא מהחלק שאינו גנוב. וכ"ש בהדפסה שבדרך כלל אין איסורים יש לתלות ולומר שאין בדברים איסור.

לתשובה 2. מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יחוה דעת (ח"ג סימן סז) כתב שלמכור בגדים לא צנועים אם יש אפשרות שהאשה הקונה תלבש את הבגד על גבי בגד צנוע, מותר למכור לה את הבגד, ואם אין אפשרות אלא שתלך עם הבגד בצורה אסורה, אסור למכור לה את הבגד, ולכן בדבר איסורים שמדפיס אם ברור שיפרסם ברבים ויעשה איסור עם חומר ההדפסה אסור לסייע בידו ולהדפיס לו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל