לתרומות לחץ כאן

השתתפות בהגרלת לוטו בשבת

שאלה:

מותר להשתתף בהגרלת לוטו שנערכת בשבת?

תשובה:

שלום וברכה

נראה שהדבר אסור. בשבת אסור לעשות גורל משום שהוא כעין מקח וממכר, וכאן אף שאת בריחוק מקום, את בעצם משתתפת בהגרלה והיא נעשית בשליחותך. אמנם אם יש לאדם מנוי למפעל הפיס והוא כלל אינו מודע לזמני ההגרלות וכו', הכל נעשה אוטומטי ובאופן קבוע, כאן יש יותר סברא להקל.

ערב טוב.

 

הצטרף לדיון

10 תגובות

  1. יש. של חברת סמארט.
    זה כמו שיהיה אסור ללכת לגן חיות כי הוא פועל בשבת אבל לדעתי כל עוד הם ימשיכו לפעול גם בלעדי ואני לא המפרנסת היחידה שלהם למה שיהיה בעיה?

  2. אין שום קשר בין הנדונים. כאשר אתה הולך לגן חיות אין לכך קשר עם הפתיחה בשבת, הגרלה היא לא דבר סתמי, היא תמיד הגרלה בין אנשים, בין בעלי כרטיסים, ולכן זה יותר קשור לכאורה. אבל אינני יודע להכריע.

  3. בגלל שזו הגרלה גדולה אתה לא שם לב… מה לפי דעתך יהיה כשר אני ואתה נתערב על משהו ונבקש ממישהו שיעשה לנו הגרלת פתקים בכובע, אתה מסכים שזו שליחות? גם כאן, כל מי שקונה כרטיס בעצם שותף בהגרלה, כאשר מבצע ההגרלה בפועל הוא רק שליח של כולם לראות מי מהם ואם בכלל, הצליח לעלות על המספר המתאים.

  4. תודה רבה
    א)לענ"ד בלוטו אין שום כוונה לבקש ממאן דהו שיגריל עבורינו אלא יש כאן משחק שהמספר היוצא הוא המנצח
    ב)וזה העיקר שכאן אין הגוי עושה עבור המיעוט אלא עבור הרוב ועוד יותר בשביל כמה יהודיים בודדים הוא לא היה עושה הגרלה לכן כל הפעולה מוגדרת עבור גויים בפרט שזה מעשה אחד ואין כאן מרבה בשיעורים כלל ובבה"ל רעו ד"ה ואם יש הוכחה הביא את הרמב"ם כאשר הגוי עושה עבורו או עבור רוב גויים אבל גם עבור ישראל אסור והרשב"א התיר,ובמ"א פסק כהר"מ ומ"מ מסיק הבה"ל שהמיקל לא הפסיד, אך הדגיש שבב"י התיר כאשר הגוי עושה עבורו גם אם עושה עבור הישראל ומימילא לספרדים ודאי ששרי בלי פקפוק, אך גם למ"א יש להתיר ע"פי מה שכתב בכלכלת השבת דיני (מלאכת שבת אות ט) לגבי ספינה המופעלת ע"י נכרי שגם אם היהודי משלם כסף אבל אם בלא"ה היו הנכריים מפעילים את האניה עבור הגויים מותר אף לאוסרים(והובא בארחות שבת ח"ב עמוד תנז)
    ולענ"ד כאן עדיף טפי כי כל הנ"ל מיירי כשהוא מכיר את האנשים ששילמו כסף אז חשיב שעושה עבור הישראל ואתינן למחלוקת הנ"ל אבל אם בכלל לא יודע עבור מי זה נעשה לכו"ע ל"ח שעושה עבור היהודי ומימילא הדרינן לכלל שרואים לפי הרוב ואם הרוב גויים שרי כי אדעתא דהכי עשה הגוי את המלאכה ואף למ"א שפוסק כהרמב"ם שרי
    תזכו למצוות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל