לתרומות לחץ כאן

קראו לי ע"ש הסבים שלי שנפטרו צעירים

שאלה:

שלום רב,
אני בשנות העשרים לחיי ובשל עניין מסוים קראתי לאחרונה רבות על שמות והבחנתי בכך שעל-אף ששמותיי שניתנו לי כשרים הם ויותר מראויים, הם נבחרו על שם שני סביי, שמתו בשנות השישים לחייהם. האחד מסרטן והשני מהתקף לב. יש לי היסטוריה משפחתית של מחלות משני הצדדים, ואני סובל ממחלה כרונית שעד היום לא התפרצה במלואה אבל שכן משביתה אותי למספר ימים פעם בחודש-חודשיים. בנוסף, אני סובל מבעיות גב ונוטה לחבלות בראשי. מאז חזרתי בתשובה, פחתו העניינים הארעיים אך נשארה המחלה הכרונית. האם יש עניין להוסיף שם דוגמת 'חיים' כשם שלישי? או שהגיל בו נפטרו סביי אינו נכנס תחת ההגדרה של קיצור ימים? (הוריי בפירוש כיוונו לאותם אנשים ולא לאנשים המוזכרים בתנ"ך).

תודה מראש.

תשובה:

שלום רב,

אין כאן חשש מצד שהבסים שלך נפטרו בגיל צעיר יחסית. ראה בספר תשובות והנהגות (ח”ג סי’ רצז) שהביא מהאדמו”ר מסאטמר שהקפיד שלא לקרוא ע”ש אדם שנפטר לפני גיל שישים. כלומר, לאחר גיל זה אין קפידא.

אגב, בשו"ת אגרות משה (יו”ד ח”ב סי' כב) כתב שלא מצאנו מושג של ’ריע מזליה’ אלא מי שנהרג, אבל מי שמת בדמי ימיו, לא מצאנו שנקרא ‘ריע מזליה’, שהרי שמואל ושלמה מתו כשהם צעירים, ומעולם לא הקפידו שלא לקרוא בשמותיהם. אולם למעשה לא נהגו כך. וזכור לי ששמעתי פעם את הגיל של שמואל 52 כגיל שמגיל זה אפשר לקרוא ע"ש הנפטר.

בנוסף, בסיטואציה שלך בעצם ישנה אפשרות שאינך נקרא לא ע"ש הסבא מצד האב ולא ע"ש הסבא מצד האם. משום ששמך הוא שניהם ביחד. ראה שו"ע אבה"ע סי' קכט סעי' יד ובפתחי תשובה שם.

הרבה בריאות והצלחה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל