לתרומות לחץ כאן

קשירת חצוצרות בהלכה

שאלה:

שלום וברכה

אני רופא גנקולוג, ובמקרים רבים נשים שנזקקות למניעת הריון באות אלי לקשירת חצוצרות, ברצוני לדעת אם הדבר מותר או שיש בכך איסור סירוס?

תשובה:

קשירת חצוצרות היא פחות מומלצת מצד ההלכה מאשר אפשרויות אחרות למניעה. והסיבה לכך היא, שיש איסור סירוס גם באישה (בסירוס בידים, לא בגרמא). לדעת הגר”א (בהגרותיו לסי’ ד’) איסור סירוס בידים באישה הוא איסור דאורייתא, ולדעת שאר הפוסקים זה איסור דרבנן. אלא שיש אומרים שמאחר ולפחות בשלב הראשוני זה הפיך, אין זה נחשב לסירוס בידים, אך אין לסמוך על סברא זו אלא באופן שאין דרך אחרת להבטיח מניעה, ויש סכנה לאשה בהריון.

יום נעים!

הרחבה:

על מקורות נוספים שהדרך למנוע הריון הוא באמצעות תרופות ולא בסירוס, ראה שולחן ערוך אבן העזר (סימן ה סעיף יב) שרק שתית משקה המעקר מותר. וראה שם ספר אוצר הפוסקים בארוכה. ואוסיף קצת מראה מקומות: שו”ת אגרות משה (אבן העזר ח”א סימן יג, ח”ג סי’ יב, ח”ד סי’ לד), שו”ת בצל החכמה (ח”ד סימן סה-סו), שו”ת מנחת יצחק (ח”ד סי’ קכ), שו”ת דברי יציב (חלק אבן העזר סימן כט) שו”ת ציץ אליעזר (ח”ט סי’ נ”א שער ג’ פ”ד, וחלק יד סימן צו), שו”ת יביע אומר (ח”ח אבן העזר סימן יד). בנוסף ניתן לעיין במאמרו של ד”ר הרב מרדכי הלפרין כאן.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל