לתרומות לחץ כאן

תקיעת שופר בנשימה אחת או בשתי נשימות

שאלה:

שלום הרב!
יש לי שתי שאלות חשובות.
1) אני יודע טכנית לתקוע בשופר ופעם קראתי את ההלכות ומרוב שעות לא מצאתי את השורה התחתונה אשמח לדעת כיצד צריך לתקוע(קרי כמה שניות כל סוג תקיעה ומתי מחברים את התקיימות(נשימה אחת) האם יש הבדל בין תקיעות מיושב לתקיעות מעומד?
2) בעזה נחגוג יום טוב שני . נשמח לדעת לאיזה חג מוסיפים לראש השנה ולסוכות ומה זה אומר מבחינתנו ? מה עושים וכיצד מתארגנים ?

תשובה:

שלום רב

ננסה לעשות סדר בדברים:

בין התקיעה לשברים תרועה או לשברים או לתרועה אין כל בעיה להפסיק [בין השברים עצמם או התרועה עצמה ודאי אין להפסיק], ואדרבה, כך הוא המנהג שהמקריא אומר תקיעה ורק אז תוקעים, שברים ורק אז תוקעים. הנדון של נשימה אחת הוא רק לגבי השברים תרועה, שהרי בעצם בתורה נאמר רק יום תרועה יהיה לכם, אלא שחכמים הסתפקו, האם תרועה פירושה מה שאנו קוראים שברים או מה שאנו קוראים תרועה או שניהם יחד, ולהצד שזה ניהם יחד הם צריכים להעשות יחד, ובזה דנו הפוסקים האם אכן חובה להסמיך אותם עד כדי כך שיהיו בנשימה אחת או לא, אבל בין שאר התקיעות אין כל בעיה לשהות.

למעשה כדי לצאת ידי כל השיטות מקפידים שלפחות שלושים קולות יהיו שברים תרועה בנשימה אחת, השאר יכול להיות בשתי נשימות. לא כל כך משנה אלו שלושים קולות יהיו בנשימה אחת. כדי לעשות סדר בדברים כתב השו”ע לעשות את השלושים הראשונות בנשימה אחת.

למנהג האשכנזים עיקר הדין הוא לעשות בשתי נשימות אלא שנהגו גם להחמיר כנ”ל.

בראש השנה ויום הכיפורים אין יום טוב שני [כלומר בראש השנה גם בארץ ישראל יש יומים], שאר ימים טובים כן, לא הבנתי את השאלה לגבי ההתארגנות, צריך להניח השנה עירוב תבשילים, כיון שיום טוב הוא חמישי שישי.

מקורות:

ראה שו”ע סי’ תקצ סעי’ ד ובמשנה ברורה שם.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ושאלה נוספת לגבי התקיעות :
    מה המינימום בכל אחד מסוגי התקיעות ומה המקסימום? (בשניות)
    ממש תודה רבה. זכיתי להבין סוף סוף את עניין התקיעות והנשימות.

  2. הענין הזה סבוך מאוד, בעיקר לאלו העושים שברים פשוטים [טואו, ולא כמנהג ליטא טואוטו], שכן צריך להזהר שהשבר לא יהיה ארוך כמו תקיעה. ולמעשה המנהג כפי שהביא המשנה ברורה בסי' תקצ למדור הכל לפי התרועה, והיינו שהואיל ושיעור התרועה הוא 9 קולות, כל תקיעה תהיה לפחות כאורך של 9 קולות, והשברים כל אחד כשיעור 3 קולות והעיקר שלא יגיע לשיעור של 6 קולות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל