לתרומות לחץ כאן

תנאי בנישואין כדי למנוע ממזרות

שאלה:

שלום וברכה.
כדי למנוע ממזרות.
האם מבחינה הלכתית ניתן לכתוב מסמך שיצורף מראש לכתובה טרם הנישואים, שיתנה מראש שאם האשה תיבעל ע"י זר אחרי נישואיה – הרי שהנישואים בטלים, ואם תהרה, אין הוולד ממזר. וכמובן, כל זאת אינו פוטר כתיבת גט.

תשובה:

שלום רב,

כלומר, אתה מתכוון לעשות תנאי בקידושין שאם היא תבעל לאדם זר הקידושין בטלים מראש. (אין לזה קשר למסמך כזה או אחר המצורף לכתובה) אלא לתנאי בחלות הקידושין.

הרעיון שלך עתיק מאד. משך הדורות במאה חמישים שנים האחרונות ניסו כמה וכמה גורמים להכניס תנאי ביקודשין כדי למנוע עגינות, (מניעת ממזרות זה אותו הדבר, הרעיון הוא תמיד שעושים תנאי לביטול הקידושין בסיטואציה כזו או אחרת). באתר פירסמנו בעבר סדרת מאמרים המשקפים את הנושא הן ההלכתי והן ההיסטורי – כל רעיון וגילגוליו… ראה כאן . בנוסף יצא ספר לפני כמה עשורים בשם תנאי בנישואין ובגט, של הרב אליעזר ברקוביץ תלמידו של בעל השרידי אש, שצידד באפשרות לבצע תנאי בקידושין – לפחות מהבחינה ההלכתית. והגיש את זה לפתחם של הרבנים שיחליטו האם לאץ את הרעיון כדי למנוע עגינות או לא, אולם כמובן שגם זה לא תפס תאוצה.

אם כי חייבים לומר שבהלכה כבר מוזכר האפשרות לעשות תנאי דומה לזה כדי להחלץ מיבום במקום שהיבם הוא מומר וכד', ראה ברמ"א אבה"ע סי' קנז סעי' ד'. כלומר, במקרים ספציפיים תתכן אפשרות כזו של תנאי, אלא שצריכים לדעת כיצד עורכים תנאי בנישואין זה ממש לא כפי שכתבת להכניס איזה מסמך לכתובה..

בנוסף צריכים לדעת שאם ימומש התנאי יתברר של בעילותיהם של בני הזוג עד האירוע שביטל את הקידושין התבררו כעת כבעילות זנות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל