לתרומות מתנות לאביונים לחץ כאן

למה עוף פטם אינו טריפה

שאלה:

שלום הרב,
בהמה או עוף שאינם יכולים לחיות 12 חודש אסורים מדין טריפה.
א"כ נפשי בשאלתי, מדוע כל עוף פטם אינו אסור משום טריפה, הרי לדברי המומחים פטם אינו יכול להתקיים 12 חודש.
לדברי המומחים לאחר גיל 8 שבועות הפטם מתחיל לפתח מחלות חמורות כגון בעיות לב וכדו'.

תשובה:

שלום וברכה

אינני מכיר את המציאות שאתה מתאר, אבל גם אם זה נכון אין כל בעיה. שכן כרגע העוף בריא לגמרי, אנחנו יודעים שבגלל תנאי מחייתו כשיגדל הוא יתחיל לפתח מחלות, ואם נשנה את תנאי מחייתו אני מניח שלא יפתח מחלות אלו, כך שאין כל בעיה. הנושא של 12 חודש הוא אינדיקציה לעוף חולה, האם מחמת מחלתו נעשה טריפה, אבל עוף בריא שאתה נודע שבגלל תנאי מחייה ירודים אם לא ישחט יפתח מחלה, זה לא קשור לנושא של טריפה.

ערב טוב.

הצטרף לדיון

8 תגובות

  1. שלום לכבוד הרב,
    מחילה, אבל התשובה לא ברורה. הפטמים הללו לא יכולים לחיות יותר מ-100 ימים (ציטוט ממגדל עופות). גם אם לא תשחט אותם ותגדל אותם בתנאי מחייה מעולים. אז איך הם יכולים להיות כשרים?

  2. השאלה איך אפשר להכשיר עוף שלא יכול לחיות יותר מ-100 יום היא שאלה הלכתית, לא טכנית..
    אני רואה שאתם עונים על שאלות הלכתיות בנושא כשרות, פניתי גם לקו ההלכה וגם שם התחמקו ממתן תשובה. לא מבין למה..

  3. אם הוא לא יכול לחיות, ובגלל שכבר עכשיו הוא פגוע, הוא טרף, אם לא יכול לחיות כי אין לו כאן תנאים נורמליים אבל כרגע הוא בריא, הוא כשר, עד כאן הלכה, בכל הנוגע למציאות, אינני עוסק בתחום ואינני יכול לענות. אני מניח שהמציאות היא בסדר אחרת לא היו מכשירים.

  4. זה מה שמצאתי בחיפוש נוסף:
    במשנה קבועים מספר פגמים בבהמה שמטריפים אותה: נקובת הוושט, פסוקת הגרגרת, ניקב קרום של מוח, ניקב הלב לבית חללו וכו'. אותו דבר בעופות. הפגמים האלה נקראים "פגמים המטריפים". מכאן אני מצטט לך מההלכה:

    אם בעל-חיים נמצא במצב מסוכן ונוטה למות, אך אינו סובל מאחד הפגמים המטריפים, אין הוא נחשב לטריפה .במקרה זה יש צורך להוכיח שבעל החיים עדיין היה חי בשעת השחיטה. אם הוכח הדבר, הרי הבשר מותר באכילה

    הרמב"ם כותב: 'אין להוסיף על טריפות אלו כלל וכו' – ואפילו נודע לנו מדרכי הרפואה שאין סופה של בהמה לחיות. וכן אלו שמנו חכמים ואמרו שהן טריפה, אף על פי שייראה בדרכי הרפואה שבידינו שמקצתן אינם ממיתין ואפשר שתחיה מהן, אין לך אלא מה שמנו חכמים'. משמע, שכל פרטי הטריפות הם עניין שבמסורת, ונתונים לכללים קבועים של החוק הדתי ואין להוסיף עליהם ואין לגרוע מהם. המשתמע מכאן הוא, שאין חשיבות לחכמת הרפואה בקביעת תחומי הטריפות. הטריפות הן קבועות, ואם תימצא מחלה ממיתה שאינה נמנית בין הטריפות הרי היא אינה טריפה, וכן אם תמצא בין הטריפות טריפה העשויה להחזיק מעמד . יותר מי"ב חודש, אין הדבר בעל חשיבות.

    כנראה שמה שיגרום שפטמים היום לא לחיות יותר מ-100 ימים הוא לא בין הדברים שחכמים קבעו שהם מטריפים את העוף ולכן הפטמים האלה כשרים..
    עדיין, אם אתה שואל אותי, שומר נפשו ירחק..

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל