לתרומות לחץ כאן

פאות הראש – מספריים כעין תער

שאלה:

לכבוד הרב שליט"א
כידוע נחלקו הראשונים איזו הקפה נאסרה, אם דוקא בתער או אף במספריים כעין תער. לדעת הרמב"ם וסיעתו רק בתער חייב מן התורה, אבל במספריים כעין תער מותר לכתחילה. לדעת הרא"ש וסיעתו אף במספריים כעין תער חייב מן התורה. ובש"ע פסק אינו חייב אלא בתער ויש אוסרים במספרים כעין תער ויש לחוש לדבריהם.
ולכאורה ברור שכוונת מרן ביש לחוש, שכן יש לעשות לכתחלה משום ספקא דאורייתא לחומרא, שכן כתב בבית יוסף, ונראה דכיון דספיקא דאורייתא הוא יש ליזהר מלגלח הצדעים מכנגד שער שעל פדחתו ועד למטה מן האוזן מקום שהלחי התחתון יוצא ומתפרד שם ועל רוחב מקום זה לא תגע יד בתער או במספריים כעין תער.
וכ"כ בתשובת רע"א (החדשות סימן סג) שאין כוונת מרן לחומרא בעלמא אלא איסור גמור, שאף כתב שאין לצרף את דעת הרא"ש לספק ספיקא, וכן משמע במשנ"ב (בביאור הלכה סימן רנא ד"ה אפילו). וכן פסק בשו"ת שואל ונשאל (ח"ג יו"ד סימן תיב). וכן נראה דעת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל בשו"ת מעין אומר (ח"א הלכות תפילה סימן סה).
אולם ראיתי שיש שכתבו שאין זה אלא חומרא בעלמא, כ"כ בכסא אליהו (ישראל) שאין זה מדינא אלא חומרא בעלמא, וכ"נ בשו"ת מהר"י שטייף (סימן עח).
ונפשי בשאלתי מה יש להורות לספר, המספר יהודים שאינם שומרי תורה ומצות, במספריים כעין תער. האם יכול להקל כדעת הסתם בש"ע, אף שסיים מרן שיש לחוש לדעת היש אומרים ?
בברכת התורה
משה ב.

תשובה:

שלום וברכה

נתקיים בך שאלת חכם תשובה שלימה… ודאי שיש להורות לו שזה איסור גמור, כפי שהתקבל בעם ישראל מדורי דורות, ולא שמענו למי שיש בו ריח תורה שהקיל בזה אפילו בשעת הדחק.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. שלום.
    אחר המחילה. אבל פשט מרן וכן הסכימו גדולי הפוסקים בכל מקום שסתם ויש הלכה כסתם ואפילו כשמרן אומר שיש לחוש זה רק לחומרא ולא עיקר הדין.
    ומה גם שמספריים כעין תער פשוטו הוא שמגלח השיער לגמרי ממש ולא נשאר אפילו כל שהוא מהשיער ממש כמו בתער. ואילט "במספריים כעין תער" שמשתמשים בו הספרים כיום הוא ע"י מכונת התספורת וזה לא מגלח כ"כ. ונשאר משהו מן השיערה.
    וגם אם נאמר שלירא שמיים אוי להחמיר בזה. מ"מ כאן מדובר על חילוניים ודי שישמרו את עיקר הדין. ועדיף שיעשה להם כך מאשר ילכו לספר אחר שיעשה להם ע"י סכין ממש.
    ברוכים תהיו.

  2. נכון שעדיף כך מתער, אבל זו כבר שאלה השקפתית שדנו בה רבות, אין ספק שהתקבל בל עולם הפסיקה שיש להחמיר כדעה השניה בענין זה, האם אנחנו אמורים להתיר דברים שיתקבלו לאיסור כדי שאנשים ימנעו מאיסור חמור יותר?

  3. הגר"י שכנזי שליט"א נשאל על כך והשיב שזה כאילו שכתב בשו"ע אסור ואין להקל בזה בשום אופן.
    [וכמובן שהכוונה למספריים כעין תער ממש כמו שמגלחים את הזקן]

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל