לתרומות לחץ כאן

צירוף אנשים משני חדרים למנין / קינוח ביד ימין

שאלה:

שלום לרבנים בסי נה סע טז /יז מובא שחצר קטנה שנפרצה לגדולה אם רוב ציבור בגדולה מצטרפים לעשרה אני שואל הרי בסעיף יג מובא שמספיק שמראה פניו להצטרף לעשרה אז מה משנה רוב ציבור או חצר שנפרצה? 2 אם הסברא שהקטנה מצטרפת לגדולה בגלל שבטלה אליה מה משנה עם רוב בקטנה או בגדולה הרי נעשו אחד? 3 האם מותר לנקות לתינוק את הצואה ביד ימין? תודה רבה!!

תשובה:

שלום וברכה

  1. מדובר אף שאינם רואים אלו את אלו, ראה בשו"ע שם סעי' טז שלא נפרץ הכל, אלא נפרץ כל החלק המחבר ביניהם, אבל הקטנה נמשכת עוד לאחור, ושם האנשים ואף שאינם רואים את בני הגדולה הם מצטרפים יחד.
  2. ראה משנה ברורה שם ס"ק נה שמבאר זאת בטוב טעם, שלא מספיק שהחצר נטפלת אלא גם הציבור צריך להטפל והרוב אינו נגרר אף פעם אחר המיעוט.
  3. שאלה מענינת, מסתבר שאין הבדל בין אם מקנח את עצמו או אחרים, אבל באופן כללי רבים הקלו בדין זה בגלל הקושי לקנח כהלכה ביד שמאל, ראה שו”ע הרב סי’ ג ואשל אברהם בוטשאטש שם ונימוקי או”ח ועוד.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. ממש מחילה כתבתי לכם סעיף יג היתכונתי לסעיף יד בקשר לשאלה 1 עדין לא מובן מה בא לחדש בסעיף טז הרי בסעיף יד מובא בפרוש שמספיק שרואים אלו את אלו אז שוב מה משנה חצר נפרצה או איפו נימצאים הציבור בגדולה או בקטנה? תודה רבה! ושוב סליחה

  2. חזק וברוך אבל את ההלכה הזו שאפילו לא רואים אלו את אלו למדתי כבר בסעיף יג מ"ב ס"ק מח אז למה ללמוד את אותה הלכה בסעיף טז אם כבר נלמד? תודה רבה

  3. בדיוק הפוך, שם מבואר שצריכים להיות יחד בחדר אחד, כאן מובא דין חדש, שבסיטואציה מסויימת גם אם הם בשני חדרים ולא רואים אלו את אלו – מצטרפים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל