לתרומות לחץ כאן

חסידות ברסלב בראי ההשקפה

שאלה:

שלום,
יש לי 11 שאלות שמטרידות אותי ועוד כמה עשרות (אם לא מאות יהודים) לגבי חסידות ברסלב, לא מצאתי תשובות עד כה, ומי שסיפק תשובות לא הביא מקורות, אשמח לתשובה בהקדם.
***
1) האם יש לנו מסורת על רבי נחמן שהיה צדיק?

2) האם יש לסמוך על מה שכתב בליקוטי מוהר"ן ובליקוטי הלכות של רבי נתן תלמידו המובהק?

3) מדוע חלק עליו הסבא משפולי והאם הסבא משפולי נחשב צדיק?

4) במידה ורבי נחמן זצוק"ל הוא ודבריו אמת לאמיתה האם זה אומר שכולנו צריכים להיות חסידי ברסלב?

5) במידה ורבי נחמן אמת כנ"ל ודרכו אמת, מדוע צדיקים גדולי עולם שהיה להם רוח הקודש לא כיוונו את ישראל לדרכו?

6) מהו הדבר העיקרי בו חלוקות ההשקפה החסידית וההשקפה הליטאית?

7) כתוב בליקוטי מוהרן בסימן (תורה) ע שיש צדיק שהוא יותר מכל הצדיקים וכל שאר הצדיקים הם כענפים וכענפים לענפים שיוצאים מאותו צדיק, האם זה אמת? אם כן איפה ראינו מקורות לזה?

8) האם יש מקור לזה שרבי נחמן הוא נשמת משה רבינו ושהוא ראש בני ישראל כמו שמכונה ע"י חסידיו?

9) מה אמור להיות היחס כלפי הספרים שחיברו תלמידים אחרים בברסלב מלבד רבי נתן שהיה מקורב והיה תלמידו המובהק?

10) אם מה שחסידי ברסלב אומרים שהתיקון השלם של היהודי הוא רק ע"י הצדיק האמת (רבי נחמן) ולבד לא יצליח היהודי להיות מתוקן בשלימות ושצריך לקשר את עצמו לצדיק, אם כל זה נכון אז מה זה אומר עלינו?  האם נחשפה תורה חדשה בעם ישראל? האם כבר לא מספיק לעבוד את השם באופן המוכר? להתפלל, ללמוד ולקיים? האם לא קונים בזה עולם הבא? ולמה לא הובא בגמרא שלנו כל הנ"ל?

11) האם עלינו להיות תחת חסותו של רבי נחמן גם או שעלינו לעבוד את השם כרגיל ע"פ התורה והמצוות ורבי נחמן בא רק לעזור לנו במה שאנחנו לא משיגים?תודה

תשובה:

שלום וברכה

למעשה השאלות שלך מיישבות אחת את השניה…

אין ספק שרבי נחמן מברסלב היה אחד מצדיקי דורו, אני משוכנע שגם מתנגדיו ידעו את מעלותיו הרוחניות.

כמו כן אין ספק שהיו עוד צדיקים בעם ישראל בכל הדורות, ואין כל חיוב לשום אדם לדבוק דוקא בתורת ברסלב. באמונת ישראל בכלל יש להבדיל בין הדבר המחוייב לכולם שהוא שמירת התורה והמצוות על כל פרטיהם ודקדוקיהם, לבין דרכים שונות בעבודת ה' ובדרך להתקרב לבורא העולם, שבזה כל אחד בוחר לו את הדרך אליה הוא מתחבר יותר, ושהוא מרגיש שהיא מועילה לו יותר כדי להגיע לתכלית האמיתית שהיא עבודת ה' בכל ליבו.

זה שיש מחלוקת בין שני צדיקים על דרך או על צורת הנהגה אינו פוגם במעלתו של אף אחד מהם. מחלוקת זה דבר בריא ונכון.

הסיבה למחלוקת אינה בגלל שאחד חשב שהשני אינו צדיק, אלא משום אותה תפיסה עצמה שהצגת שהיא ודאי שגויה ואני משוכנע שרבי נחמן לא התכוין אליה. בתורת ברסלב יש דגש גדול מאוד על ענין הדבקות בצדיק, אין לי ספק שאף רבי נחמן דגל באמונה הקבועה בליבנו שכל יהודי חייב להגיע לתכליתו בעצמו ולעבוד את ה' בכל ליבו, והדבקות בצדיק היא רק משום שהוא המורה הרוחני שלו וקרוב יותר לבורא עולם ויש לו סגולה להשפיע שפע רוחני, אבל בסופו של דבר כל יהודי הוא עובד ה' בעצמו. אלא שיש שטעו להבין מדבריו שהדבקות בצדיק אינה רק אמצעי אלא גם תכלית לכשלעצמה, ובתפיסה הזו נאבק הסבא משפולי ואחרים.

ערב טוב ובהצלחה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל