לתרומות לחץ כאן

האמא אוסרת עלי לדבר עם אחד מבני משפחתי

שאלה:

שלום וברכה

שאלה בהלכות כיבוד אב ואם. אמי נמצאת בסכסוך עם אחד מבני משפחתי ולכן אוסרת עלי כל סוג של תקשורת איתו, למרות שלי אישית אין חלק בסכסוך. האם אני חייב להשמע לה ? (אבקש לציין שאימי חילונית גמורה לצערי).

תשובה:

שלום רב,

אין כאן חובה לשמוע לבקשתה של אמך, ואין כאן חובת כיבוד אב ואם, שהרי היא דורשת ממך בעצם לעבור על איסור ואהבת לרעיך כמוך, או לא תשנא את אחיך בלבבך (לא לדבר עם אדם מסויים בכוונה תחילה זה גדר האיסור). ראה בשו"ע יו"ד סי' רמ סעי' טז: "האב שצוה את בנו שלא ידבר עם פלוני ושלא ימחול לו עד זמן קצוב, והבן היה רוצה להתפייס מיד לולי צוואת אביו, אין לו לחוש לצוואתו". וראה שם בש"ך ובט"ז שפירשו הלכה זו שהסיבה היא משום שאין חובה לשמוע בקול אביו כשאומר לו לעבור על איסור וזה איסור לא תשנא את אחיך בלבבך, (גדר האיסור הוא לא לדבר עם פלוני מחמת שנאה וכד').

אם כי היה מקום לומר שאין זה בגדרי האיסור משום שהסיבה שאתה נדרש שלא לדבר איתו הוא מחמת בקשת ההורים ולא מחמת השנאה האישית שלך כלפיו, אז מדוע כתבו הש"ך והט"ז שזה איסור? אולם בכל אופן, כנראה שהם הבינו שגדר האיסור הוא שאדם מצווה שלא לעשות כל ביטוי של שנאה כלפי חברו באופן של לא לדבר איתו מחמת זה – כי זה מתפרש כביטוי לשנאה. אבל יהיה הטעם שיהיה, הלכה מפורשת היא בשו"ע שאין חובה לשמוע בקול האם בסיטואציה הזו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל