לתרומות לחץ כאן

נטילת ידיים על כל היד

שאלה:

שלום כבוד הרב רציתי לשאול מספר שאלות בנושא נטילת ידיים
1.אברך כולל אמר לי שאם בן אדם עשה נטילה ויש חלק מהיד שנשאר יבש הנטילה לא תופסת,אם עכשיו יש חלק ביד שהוא יבש,ושפשפתי את הידיים הרטובות אחד בשנייה באיזור שהיה יבש ואז אני מברך האם הנטילה תופסת?

2.אם עשיתי נטילה ואני בספק אם במפרק כל היד היתה רטובה או שאולי חלק ממנה היה יבש אבל שפשפתי את הידיים אחת בשניה לאחר הנטילה ובירכתי מבלי לראות אם יש חלק מהיד שנשאר יבש לפני ששפשפתי את הידיים זו בזו ובירכתי האם זה נחשב שעשיתי נטילה או שאני צריך לעשות נטילה שוב?

3.אם הברז שממנו אני ממלא את הכלי רטוב ונגעתי בו כדי לשפוך מים למלאות את הכלי האם אני חייב לנגב את הידיים לפני שאני עושה נטילה כדי שהנטילה תהיה תקיפה?

4.אם כשמילאתי את הכלי או שכשנגעתי בכלי כדי למלאות אותו הוא היה רטוב או שכששטפתי את הכלי הידיים נרטבו האם יהיה אפשר במצב הזה לעשות נטילה?

5.אם יש לי שרוולים ארוכים והם נרטבו האם הנגיעה בשרוולים הרטיובים מבטלת את הנטילה?

תשובה:

שלום וברכה

השפשןף לבד לא יועיל, אלא שנחלקו בענין זה הדעות בסי' קסב: לדעת השו"ע שם סעי' ג, כל זמן שהיד רטובה ניתן ליטול עוד קצת מים על החלק היבש ודי בכך, אולם הטור והט"ז שם סברו שיש ליטול שוב את כל היד, וכן כדאי לנהוג לכתחילה. כאשר נוטלים שוב את כל היד, לא צריך לנגבה קודם. אבל אם חלק ממה שנרטב כבר התייבש, נחלקו הדעות אם צריך לנגבה קודם, לדעת המשנה ברורה שם ס"ק כז אין צריך לנגב, אולם לדעת החזון איש סי' כד ס"ק כז השו"ע הרב ועוד אחרונים יש לנגב טוב את היד קודם.

במקום ספק תיטול שוב ללא ברכה.

גם אם הברז היה רטוב מעיטקר הדין לא צריך לנגב, אולם לפי שו"ע הרב בסידור דיני נטילת ידים יש לנגב.

השרוולים הרטובים לא מפריעים.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. היי, שלום כבוד הרב.
    האם אני צריכה ליטול ידיים שוב במקרה שאני ממלאה שוב את הנטלה והמים מהנטלה קופצים נוחתים לי על היד כמעין טיפות.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל