לתרומות לחץ כאן

התחזה כאילו מבקש לקנות פריט יקר כדי לקבל יותר שירות

שאלה:

שלום. הלכתי לחנות צילום, ורציתי לפתח תמונות, אלא שמיהרתי ורציתי שהמוכר יעשה זאת בזריזות. ולכן שאלתי אותו שאלה על עדשת צילום מסוימת יקרה, אם הוא מוכר אותה, כדי שיבין שיש כאן קונה רציני, אף שהסבירות שאקנה אותה אצלו היא נמוכה. כששמע את השאלה, אמר שיבדוק, ואכן הזדרז למלא רצוני כך שבמקום לפתח את התמונות בשעתיים בערך, פיתח אותן בחצי שעה. שאלתי, האם יש כאן הונאה, או איסור אחר. תודה. ואם יש, האם עלי לתקן.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

יש גם איסור גניבת דעת וגם איסור אונאת דברים.

עליך לבקש את סליחת המוכר ולחזור בתשובה (וידוי, חרטה וקבלה לעתיד).

מקורות:

כל מצג שווא כדי לקבל טובת הנאה מסוימת נחשבת כגניבת דעת. כמו כן, בירור על מחיר של חפץ מבלי שתהיה כוונה לקנות נחשבת לאונאת דברים. עיין שו"ע חו"מ סי' רכח סעיף ד וסעיף ו.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. שלום. הרב כתב שאם אין כוונה לקנות את החפץ אז זה אסור, כמבואר בחו"מ, אולם כתבתי שהייתה סבירות מסוימת (אמנם נמוכה) שאקנה אצלו. האם הדין זהה?

  2. אם יש סיכוי מסוים לקנות את המוצר, מותר לברר מחיר. אבל, הסיכוי צריך להיות גבוה מספיק שמשתלם לטרוח בבירור המחיר עבור סיכוי זה ולא סיכוי אפסי. כמו כן, יש סיכוי שמצדיק בירור מחיר ולא קבלת שירות עדיפה. כדי שיהיה משתלם למוכר לטרוח בשירות צריך שהסיכוי יהיה גבוה יותר מאשר לבירור מחיר בלבד. כך שיתכן שעצם בירור המחיר יהיה מותר, אבל לעשות זאת כדי לקבל שירות מהיר יהיה אסור.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל