לתרומות לחץ כאן

לקח מהסופר שקיות מיותרות

שאלה:

שלום כבוד הרב!
אח שלי דתי אבל (בתקופה ששקיות היו בחינם) הוא כמעט כל הזמן אחרי הקניות היה לוקח עוד כמה שקיות מיותרות לפעמים זה כמה בודדות ולפעמים חמש אולי יותר… ואני כל פעם שראיתי שהוא מביא את זה הביתה הייתי מחביאה את כל השקיות כדי להגיד לו להחזיר את כל מה שלקח. אז עכשיו רציתי לשאול מה לעשות אם השקיות האלו? (שזה כמות נכבדת ביותר) להחזיר כל שקית לסופר שלה (כי השקיות מכמה סופרים)? או שצריך לשלם לסופר כסף על השקיות שנמצאות בבית? או שבכלל לא צריך להחזיר?
ורציתי לשאול אם לוקחים שקית אחת מיותרת זה גזל?
תודה.

תשובה:

שלום רב,

אני מתנצל על האיחור במתן התשובה,

מותר לקחת שקית או שתיים מיותרת, מחשש שאם שקית אחת תיקרע באמצע הדרך שיהיה אפשר להכניס את המוצרים בתוך שקית אחרת (לפני החוק השקיות היו מאוד דקות), או אף לכתחילה להכניס בתוך שקיות כפולות. בקניה גדולה, מותר לקחת אף יותר משתי שקיות מיותרות, בהתאם לגודל הקניה. אבל לקחת שקיות מיותרות כדי להשתמש בהם לצרכים אחרים, לכאורה אסור. אם כי ייתכן שהסופר היה מסכים כדי לפרסם את עצמו.

בדיעבד הייתי מציע להתקשר לכל סופר ולשאול אם להחזיר. סביר להניח שיוותרו. אם לא, עדיף להחזיר לכל סופר, אבל לא חייבים בכך. בכל מקרה, לא צריך לשלם כסף.

מקורות:

אם זה שלקח את השקיות סבר לתומו שבעלי הסופר לא מקפידים, הרי זה לכל היותר כגניבה בשוגג ולא ברור אם יש חיוב השבה. עיין קצות סי' כה סק"א ובהגהות מילואי חושן שם.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל