לתרומות לחץ כאן

שילוח הקן בשירותים

שאלה:

שלום ושבוע טוב .בחדר המיקלחת בביתי יש חלון כאשר מעבר יש חלל המגיע לגג הבניין אני גר בקומת קרקע יש קן בחלל מדובר בקן של יונים כאשר יש קול של גוזלים שאלה .האם מותר לעשות שילוח הקן במיקרה כזה?

תשובה:

שלום רב

מבחינת היותם גוזלים עדיין ניתן לקיים את המצוה כל זמן שאינם יודעים לפרוח, השאלה כאן, היא באופן שכל הגישה היא רק דרך השירותים, ולפי שיש איסור לקיים מצוה בשירותים. בביאור הלכה בסי’ תקפח מבואר בשם המטה אפרים שאסור לקיים מצוה במקומות המטונפים, והטעם לכך, הוא משום שצריך להרהר שהמעשה נעשה לשם מצוה והדבר נחשב כהרהור בדברי תורה. טעם נוסף כתב, שקיום המצוה אף הוא חלק מעבודת ה’ כמו לימוד תורה, ואין ראוי לקיימו במקום מטונף. ומכל מקום נראה שבמקרה שאי אפשר באופן אחר, ומדובר במצוה מחוייבת כמו תקיעת שופר ששומע דוקא שם וכיוצא בזה, אם השירותים נקי ניתן בדיעבד לקיים שם את המצוה, שכן שירותים שלנו שהליכלוך לא נשטף מיד לא ברור כל כך שדינו לגמרי כמקומות המטונפים, ראה בהרחבה בשו”ת אור לציון סי’ א. כמו כן, נראה מדברי הביאור הלכה שמסברא היה מיקל בדבר לולי חידושו של המטה אפרים. אבל בשילוח הקן שבעתם מי שאינו מעוניין לקחת אינו מחוייב במצוה, נראה שכדאי להמנע מלעשות זאת במקום זה, ועדיף למצוא גישה אחרת.

שמעתי דבר מעניין בשם הגר"ח קנייבסקי ממש על שאלה דומה, שאמר שניתן להניח ליד הקן טלפון, ולהתקשר מחוץ לשירותים, ואז אם היונה תברח מחמת הצילצול זה גם קיום מצוה, וזה נעשה מחוץ לשירותים…

בהצלחה רבה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל