לתרומות לחץ כאן

גוי שעשה בשבת מלאכה לישראל והיה יכול לעשות בהיתר

שאלה:

שלום רב! יש לי בבית מיחם דלוק וביקשתי מעובד גוי להכין לי קפה. והוא הרתיח מים והכין לי קפה. האם מותר לשתות את הקפה כיוון שהיה לי אפשרות לשתות בדרך היתר והגוי אדעתה דנפשיה קעביד (באופן שלא ראיתי אותו ולא יכולתי למחות בו). והאם זה דומה למ"ש המשנ"ב בסימן שכ"ז ס"ק טז שאסור ללבוש נעליים שציחצח גוי בשבת בשבילי? בברכה, ויקטור בוחניק

תשובה:

שלום רב

זו אכן שאלה מצויה מאוד, והמיקל יש לו על מי לסמוך, ראה כאן שהבאנו מדברי הפוסקים בזה לכאן ולכאן.

אגב חובת המחאה אינה רלוונטית כאן, שכן להצד שזה נחשב שעושה זאת עבור עצמו אין כל חובה למחות, המחאה היא כאשר הוא עושה זאת לצורך הישראל, ראה מנה ברורה בסי' רעו.

יום טוב.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. שלום!
    מדובר כאן שעושה לצורך ישראל וכן שייך חובת מחאה.
    ומה לגבי החשש שמא ירבה בשבילו המוסר בסימן שכ"ה?
    בברכה, ויקטור.

  2. לא הבנתי. גם כשעושה לצורך הישראל, אם נגדיר זאת, שכיון שיש לישראל מים חמים, והוי יכול לעשות משם, רק הוא בוחר לנוחותו לחמם בשבת, זה נחשב כעושה לצורך עצמו, וכמו בדיון שלנו ובקישור ששלחתי, ממילא לא שייך מחאה.
    האיסור של שמא ירבה אמור בגוי שעושה בהיתר לצורך ישראל כמו בחולה, לא כשהוא עושה לצורך עצמו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל