לתרומות לחץ כאן

תפילת הדרך בנסיעה בין עירונית קצרה

שאלה:

שלום
אם אני נוסע בלילה מרחובות לשוהם
נסיעה של חצי שעה הלוך וחזור גם חצי שעה אז לברך תפילת הדרך בשם ומלכות? כי אני אשלים עוד רבע שעה בבוקר בתוך העיר רחובות

תשובה:

שלום רב

אין לומר תפילה זו בשם ומלכות, ראשית אינני בטוח שיש מקום פרסה ללא ישובים, שנית יש אומרים שבפחות משעה וחומש לא מברכים.

מקורות:

בשו”ת שבט הלוי חלק י סימן כא אות א הביא בשם ת”ח שבזמה”ז אין לברך תפילת הדרך בברכה עם הזכרת שם ה’ – היות שבהרבה דרכים ישנם ישובים סמוך לדרכים בתוך פרסה לדרך והלא נפסק שבהגיע לתוך פרסה לעיר שוב לא יכול לברך והישובים כהיום צמודים – וכשיוצא מעיר אחת מפרסת העיר שוב הוא תוך פרסה ליד עיר אחרת בארץ. אולם יעוי”ש בשבט הלוי שפליג בזה וס”ל שכל הדין של תוך פרסה מיירי כשיוצא מהעיר, אבל כשהולך בדרך ואפי’ שיש ישובים וכפרים צמודים לכביש ועדיים קיימת סכנה בדרכים כגון תאונות וכדו’ ח”ו ששכיחים כ”כ – לכן כן צריך לברך.

ובשו”ת מנחת שלמה תנינא ב’ וג’ סימן ס נשאל מרן הגרש”ז אוירבך זצ”ל האם יש לומר תפילת הדרך על נסיעה בכביש ירושלים – תל אביב, וזו תשובתו – מתל אביב לירושלים לעניות דעתי לגמרי פטור שהרי צריך להיות מקום של שתי פרסאות בלי ישוב, ואולם במקומות שיש יישוב ערבי – הואיל וכעת הם אויבים יש לחושבו כמקום לא מיושב. ובנוגע לשיעור צ”ל שהמדד לחיוב הוא המרחק ולא הזמן – כלומר כל דרך שיש בה שתי פרסאות ללא ישוב מחויבת בתפילה, והוסיף לחדש דכיון שהדרכים כיום מתוקנות ויש תנועה רבה וכו’ אז גם אם אין רצף של יישובים אין לברך.

אבל במשנ”ב או”ח סימן קי ס”ק ל כתב שהקובע הוא מרחק הנסיעה וז”ל: פחות מפרסה בקרוב לעיר אינו מקום סכנה מן הסתם, אם לא שמוחזק לן באותו מקום שהוא מקום סכנה אז יש לברך תפילת הדרך בכל גווני, ואין חילוק בין הולך בספינה להולך ביבשה ע”כ.

אמנם יש מן האחרונים שלמדו שהמדד לחיוב של תפילת הדרך הוא הזמן ולא המרחק, ולכן כשהנסיעה היא פחות משעה וחומש אין לומר תפילת הדרך, וכן בשו”ת זכרון יהודה או”ח סימן מב שחיוב אמירתה הוא אם שוהה בדרך שיעור פרסה, ולכן מי שאינו נוסע שיעור פרסה לא יברך. וממילא לפי”ז גם במרחק כמו ב”ב וירושלים שלא שוהים זמן פרסה בדרך אין לברך.

רק אנו להלכה נוקטים שכיון שהדרכים מסוכנות יברך, אלא שהנמנע מלברך יש לו על מי לסמוך.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל