לתרומות לחץ כאן

יחוד אדם זקן מאוד עם עובדת זרה

שאלה:

שלום הרב.
אבא שלי, בגיל מעל 90, מתגורר איתנו בבית.
אנחנו שוקלים להכניס עובדת זרה.
האם יש בעיה של יחוד:
א. כאשר אבא יהיה איתה לבד בבית?
ב. כאשר אני אהיה איתה ועם אבא לבד בבית?

תשובה:

שלום רב

  1. למעשה כיון שלא ניתן לקבוע בבירור שאביך אינו ראוי בשום אופן לקיום יחסים, ההנחה היא שיש בכך איסור יחוד.
  2. לבני ספרד יש איסור גם על אשה אחת עם שני גברים, והאשכנזים מקילים בזה כשמדובר באנשים כשרים. ראה שו"ע סי' כב סעי' ה.

כך שצריך להגיע למצב שאנשים נכנסים כל הזמן הביתה ואז זה נחשב כפתח פתוח לרשות הרבים או אופן אחר. אבל לא הבנתי למה לא להביא עובד זר גבר? כך מקובל בכל הציבור החרדי, שזקנים גברים נעזרים בגברים ויש מצויינים כאלו שעושים עבודה נפלאה.

מקורות:

בשו”ת ציץ אליעזר (ח”ו, סימן מ, פרק כב, ס”ק ח) כתב הרב אליעזר ולדנברג שלאור דברי הרמב”ם הנ”ל, לפיהם איסור ייחוד תלוי בחשש שיביא לידי גילוי עריות, שאין איסור ייחוד במי שאין לו גבורת אנשים, או בזקן שתש כוחו באופן שאין חשש שיבואו לידי גילוי ערוה (והוכיח כן מדברי ‘קרית מלך רב’, ועוד מקורות).

בתשובה אחרת (ח”ז, סימן מו, אות ב) הביא את מה שכתב לו הרב אלישיב שליט”א בעניין זה, שהוכיח משו”ת זית רענן (ח”א, אה”ע סימן א) שאין להתיר ייחוד אף למי שאין לו גבורת אנשים, אבל בתשובה שם סתר את הראיה. במקום שלישי (חלק יב, סימן סז, אות ב) הביא הרב ולדנברג את דברי ה’חתם סופר’ בדרשותיו (דרוש לחנוכה שנת תקס”ד) שמה שיוסף לא חשש מלהתייחד עם אשת פוטיפר הוא משום שחשב את עצמו כמי שאין לו גבורת אנשים, והותר בייחוד.

בשו”ת אגרות משה (אה”ע ח”ד, סימן סה, אות י) הסכים ליסוד הדבר שאין איסור יחוד במי שאין לו גבורת אנשים, אבל כתב שבאופן כללי אין להתיר איסור יחוד במי שזקן וחלוש, כי גם בזקנים וחלשים יש אפשרות שתתעורר תאוותם (כמבואר בגמרא קידושין פא, ב). ומכל מקום בסריס יודה שמותר.

רק בנוגע למי שנתקבע על-פי רופאים שאינו יכול להתקשות ולבעול מחמת מחלתו וחולשתו, פסק שמסתבר שאין איסור יחוד. על דרך זו מבואר בספר ‘דבר הלכה’ (הוספות לסימן ב, סעיף ט) בשם ה’חזון איש’, שגם בזקן מופלג יש איסור ייחוד, והביא שכן כתב בשו”ת דברי מלכיאל (ח”ד, סימן קב).

 

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל