שאלה:
שלום!
בעניין מגבונים לחים בשבת, נהגתי להקל על פי פסק הספר פניני הלכה (אם אתם מכירים את הספר), שניתן לנגב בהם בשבת, וראיתי שכן פסק במנו"א, שאפשר לנגב בהם בנחת.
אך ראיתי שרבים מחמירים, ושרבים מאלה המקלים מקלים דווקא במגבוני נייר, ונראה לי שהמגבונים המצויים רובם מבד.
רצוני לדעת מהי ההנחיה המקובלת בעניין זה, הן לגבי ניקוי מבוגר, והן לגבי ניקוי תינוק, ובהתחשב בכך שרבים מקלים להשתמש בהם לניקוי תינוק, ובעיקר הנשים. תודה!
תשובה:
שלום רב
ההנחייה המקובלת היא לאסור, בעיקר מגבוני בד [אינני מכיר בכלל בשוק היום מגבוני נייר]. יש היום תרסיס שמרססים על גוף התינוק ומנגבים בטישיו רגיל, זה נותן אפקט מאוד דומה וזה מותר לכתחילה. עי’ בארחות שבת בסוף חלק א’ מאמר שכתב הרב רובין שליט”א לאחר מחקר שעשה בענין זה שאין להתיר אף במגבוני נייר, וכך היא ההוראה המקובלת. אמנם בשמירת שבת כהלכתה (במהדורה החדשה) פרק י”ד סעיף ל”ז כתב להתיר רק במגבונים מנייר ולא מבד, אך במנחת אשר תמה שם על חילוקו זה.
שלום כבוד הרב,
ראיתי עיצה נוספת – "לקחת כמות של מגבונים בערב שבת, לסוחטם ולהכניסם לשקית ניילון כדי שלא יתייבשו, ובשבת יוכל להשתמש בהם בנחת ולא בחוזקה. ואין לחשוש שמא ישתמש בחוזקה כמו בימות החול, דמשום מאיסותא לא גזרו (סימן שט"ז סי"א)." (הרב אופיר יצחק מלכא)
אני לא כל כך מבין את זה, הרי עושים את זה לח כדי שיסחט ובשביל זה הוא שומר טוב בשקית…
רוב הרבנים מחמירים?
אגר"מ מתיר
הרב עובדיה מתיר
הגרש"ז מתיר (בארחות שבת כותב שהגרש"ז חזר בו אך מובא בשם הגרז"נ שלא חזר בו)
האם לא ראוי לפחות לומר שיש פה מחלוקת בין גדולים?
איננימכיר את האגרות משה שציינת, ולגבי הגרש"ז אויערבך ראיתי כמה עדויות שחזר בו, ואם בשש"כ התיר רק מגבוני נייר זה על דעת הגרש"ז בלי ספק.
גם ההיתר של הרב עובדיה בחזון עבדיה נראה לי שהוא יותר נוטה לאסור ומתיר בדוחק (ועיין בהערות שם), אם הבנתי כראוי את דבריו הקדושים
בשמירת שבת הביא התיר של הגרש"ז במגבוני נייר וכתב כך גם במהדורה החדשה, ולכן אני שואל על מה מקובל שהוא חזר בו האם על מגבוני נייר או על בד.
מגבוני נייר נמצאים בכל סופר ואני שואל האם זה כוונת הגרש"ז למגבונים אלו או לנייר טישו רטוב
על מגבוני בד, אינני יודע למה כוונתך שניתן למצוא בנקל, המגבונים המקובלים הם בד. ויש לזכור שגם במגבוני נייר רבים אסרו.
השאר תגובה