לתרומות לחץ כאן

איך אני יודע שהעדים בחופה היו כשרים?

שאלה:

שלום רב.
רציתי לדעת מקרה שאם יש לי ספק על אחד משני העדים שהיו לי בחתונה, שיש אפשרות שאחד מהם לא היה שומר שבת, ואני יודע שעד שאינו שומר שבת הוא לא כשר לעדות. מה לעשות?
לא רוצה חס וחלילה לחיות בספק לגבי הקידושים.
אני ספרדי עדות המזרח.

תשובה:

שלום רב,

השאלה היא מה הספק שיש לך, האם אתה יודע מיהו העד ואתה מסופק האם הוא כשר או לא? זו שאלה אחת, או האם אינך יודע מיהו העד ואתה מסופק האם העד היה שומר שבת או לא, זו שאלה אחרת.

אם אתה יודע מיהו העד והשאלה שלך היא האם הוא שומר שבת או לא, אני מניח שיש לך סיבה מדוע להסתפק, כלומר, המצב הוא לא שהאיש נראה אדם שומר מצוות קלאסי, (אחרת מדוע הספק החל מקונן בך), ואם כך, מעיקר הדין יתכן שאתה יכול לסמוך על החזקה – חזקת כשרות שיש לו (חזקה קמייתא – שהרי הוא נולד ככשר לעדות). אולם ההלכה קובעת שלא סומכים על החזקה במקום שניתן לברר, ואם יש לך סיבה להסתפק עליך לברר את העובדות. (אלא אם כן יש קושי, ואז צריכים לדעת עד היכן הקושי)

אולם אם אינך יודע ואינך יכול לברר מי היו העדים, והאם הם היו עדים כשרים או לא. ניתן לסמוך על כך שהם היו כשרים אפילו אם הם מגיעים ממקום שרוב האנשים אינם כשרים לעדות, ראה שו"ת משנת רבי אהרן סי' מט. בנוסף, מן הסתם רוב הרבנים שמסדרים קידושין מקפידים לקחת עדים כשרים, וכל עוד לא נדע שהם פסולים, ניתן לסמוך על כך שמן הסתם הם כשרים.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל