לתרומות לחץ כאן

מעשה שבת – האם אדם יכול לאסור על חברו את השימוש בביתו שלו?

שאלה:

בס"ד
תיאור המצב: קשיש כבן 85 התעוור כתוצאה מתאונה לפני 50 שנה, לפני כ30 שנה חלה בסרטן בגרון, ב5 השנים האחרונות קיבל 4 אירועים מוחיים שכתוצאה מהם הפך לסיעודי גמור, לאחרונה התגלה סרטן בלבלב כל השנים הקשות והשוחקות עומדת לצידו במסירות רבה רעייתו שכיום עברה את גיל ה80 וגם לה בעיות בריאותיות שאחת מהן היא מחלה ברשתיות העיניים.
בבית הזוג מתגוררת מטפלת זרה שעושה עבודתה נאמנה, ולפי תנאי העסקתה אחת לשבועיים מקבלת חופשה בסוף שבוע החל מיום שישי ב13:00 ועד מוצאי השבת ב22:00.
לזוג שני בנים ובת כמובן עם משפחות וילדים.
כיום אין כבר ביכולותיה וכוחותיה של האם לטפל בבעלה לבד בזמן חופשת העובדת הזרה. הפתרון; סבב בין הילדים.
האם מסורתית אך לא מעבר ולכן בשבת היא מדליקה ומכבה התאורה בבית בהתאם לצרכיה, במיוחד עקב בעיית העיניים שמקשה עליה לסבול יותר מידי אור, וכן הדלקה וכיבוי של המזגן בהתאם להרגשתה.
בן ובת אינם מנהלים אורח חיים של שמירת תורה ומצוות אך אחד הבנים כבר עשרים שנה שומר תורה ומצוות ומשתדל להקפיד על קלה כבחמורה.
השאלה: כיצד עליו לנהוג מול החובה לתת את חלקו בטיפול באב בשבת כשמגיע תורו, כאשר יש בעיה של הנאה ממעשה שבת.
יצויין: א. שאין אפשרות להעביר את האב לבית זקנים, ממש יקצר את ימיו. ב. אין בנמצא עובדת שניתן להביא רק לשבת אחת כל שבועיים. ג. שני האחים ומשפחותיהם אינם יכולים לשאת בנטל לבד ודורשים מאחיהם השלישי לשאת גם הוא בנטל. ד. האם במצב נפשי מאוד קשה ועל סף שבירה מכל השנים השוחקות, ולא ניתן לקבל ממנה הבנה ושיתוף פעולה בעניין התאורה והמזגן. לגבי האוכל, המטבח כשר וכמובן שתהיה פלאטה ומיחם שבת.
הנורות בבית הן נורות פלורסנטיות.
לסיכום: כיצד על הבן לנהוג על מנת שיוכל לקיים את חלקו במצוה החשובה של כיבוד אב ואם עם המגבלות שתוארו?

תשובה:

שלום רב

בודאי על הבן לארח את הוריו בשבת, וגם אם האמא תדליק או תכבה את האור והמזגן מותר להמשיך לשהות שם, בתנאי שיבקש מהאמא בעדינות שתאמר לו כיצד לסדר את השעון שבת כדי שלא יזדקקו לכך. כך מבואר במשנה ברורה בסי' רעו, שכאשר אדם בא לביתו של חברו ומדליק וכו' והלה מוחה בידו [חייב למחות אבל למעשה גם אם אינו מוחה הדין לא משתנה] הוא לא יכול לאסור על בעל הבית את השימוש בביתו, ואין בכך איסור. ומכל מקום אני בטוח שעם מעט תושיה אפשר לצמצם את המעשים האלו של האמא, אני מניח שהיא לא מכבה ומדליקה במקומות הציבוריים בבית, אלא יותר בחדרה הוא בחדרי השירותים, ניתן בשירותים להדביק את החשמל, ולומר לה שזה רק בשביל להזכיר לכם… אני מניח ששם אין לה ענין לכבות כשהיא יוצאת…

בהצלחה רבה ותזכו למצוות!

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. תודה רבה,
    סליחה שלא הייתי ברור מספיק.
    מדובר שהילדים מגיעים בסבב לביתם של ההורים לשבת. אין שום אפשרות לטלטל את האבא בכל שבת שהעובדת הזרה לא נמצאת לביתו של אחד הילדים, מה גם שבבית הילדים את את התנאים הנצרכים לאב במצבו הסיעודי.
    כך שאת כל המעשים עושה האמא בביתה שלה, והבן הוא זה שבה להתארח כדי לסעוד את האב בשבת.

  2. כאן השאלה באמת יותר חמורה. ואף על פי כן נראה לי, שכיון שאתם מגיעים לצורכו של האב ובעצם אתם לא אורחים והוא חייב כדי לקבל את השירות, גם לספק לכם מדור לשהות בו, עדיין קיימת הסברא הנ"ל, אבל קשה עלי ההכרעה, כדאי לנסות להגיע לפתרון לפחות עם המזגן [באור אין כל כך הנאה ביום, ובלילה בטח אינה מכבה ומדליקה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל