לתרומות לחץ כאן

ליווי יולדת בנסיעה לבית חולים בשבת כדי למנוע יחוד

שאלה:

אשה בחודש התשיעי, שבעלה אינו בעיר ואין בית חולים בעיר, כיצד לנהוג במקרים הבאים:
א. האם יש בעיה של יחוד לנסוע לבד בלילה עם מונית/ אמבולנס והאם יש עדיפות לאמבולנס
ב. אם תצטרך להכנס בשבת בלילה, האם יש הבדל לגבי יחוד אם נוסעת עם גוי מארגון מסודר של גוי של שבת שיש בעיר, ובכלל אם אינה זקוקה לליווי, ומצרפת את בנה לנסיעה רק כדי לפטור מבעית יחוד, מה גובר על מה, החילול שבת של הבן או היחוד, וכן אם יש בי"ח חרדי שהוא קצת יותר מרוחק (הבדל של 10 דק') האם צריך להעדיף דווקא את הבי"ח הקרוב או שכיון שהגוי מסיע אותה יכול לנסוע איתו רחוק יותר, ומה הדין אם לא תשיג גוי ויהודי או אמבולנס יסיע אותה?

תשובה:

שלום וברכה

  1. אם הנסיעה היא במקומות שוממים ודרכים צדדיות יש להעדיף אמבולנס, ששם מסתבר שיש כמה אנשי צוות ואין כל כך חשש ייחוד. אבל בכביש ראשי כמו כביש ירושלים תל אביב נראה שאין חשש. באופן כללי כיון שמדובר בפיקוח נפש מותר גם היחוד, אלא שכמובן יש לעשות מה שאפשר כדי להמנע מהאיסור.
  2. נראה שעדיף לעבור על ייחוד עם גוי מאשר לנסוע עם נהג יהודי בשבת, בפרט שהיהודי גם חוזר אחר כך למקומו. נראה שכדאי לקחת את הבן, שאף שהיחוד מותר משום פיקוח נפש, ויש להתיר לאדם אחר לעבור באיסור אחר, בפרט דרבנן, כדי למנוע את האיסור השני החמור יותר. כך מבואר בסי' שכח סעי' יד לגבי חולה שצריך בשר ויש בשר נבלה שאין להאכילו לו אלא שוחטים עבורו בשר כשר, ואחד הטעמים הוא ששבת הותרה לצורך החולה לגמרי ושאר איסורים רק בגדר דחויה, ראה בית יוסף סי' שכח על פי הרא"ש בדעת הראב"ד, וראה קצות השלחן סי' קלה הערה ו, שאף שיש עוד טעמים בדין זה, די בכל טעם לבד כדי להתיר. מסתבר שאם בבית חולים הקרוב יהוים יחללו שבת שלא כדין עדיף לנסוע עם הגוי לבית חולים מרוחק יותר.

בשורות טובות ותמיד שמחות!

הצטרף לדיון

2 תגובות

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל