לתרומות לחץ כאן

בן חו"ל שדעתו לחזור לארץ בעוד כמה שנים, והוא מבקר בארץ

שאלה:

בן חו"ל נשוי שלומד בארץ זה כמה שנים ונוהג קדושת יו"ט יום אחד בלבד, ולפני פסח דהאי שתא החליט לחזור לחו"ל לכמה שנים ואח"כ לחזור לא"י [איפה שיש לו דירה] וקיים כל מצוות יום טוב שני בפסח בחו"ל. אח"כ חזר לא"י עד סוף הקיץ – ונתעוררה השאלה בנוגע לחג השבועות – יום א' או יומיים?
אם הפסק הוא יומיים באשר "דעתו לחזור" לחו"ל, מה אם מחשבתו לחזור לארץ אחרי כמה שנים?
אם הפסק מבוסס על דעתו לישאר או לחזור, מה הדין בבן א"י שמחליט בדעתו לגור בחו"ל ובנתיים מגיע יו"ט – האם חוגג יומיים או רק יום אחד? אם יום אחד בלבדת האם זאת אומרת שמקומו הנוכחי גם קובע ההלכה?

תשובה:

שלום רב

למעשה כיון שעכשיו דינו כבן חו"ל לכל דבר וענין, וכמבואר בפרי חדש בסי' רסח ובמשנה ברורה בסי' תצו ס"ק יג, והביקור בארץ הוא חסר משמעות כיון שדעתו לחזור לחו"ל, יש לנהוג יום טוב שני כהלכתו בלי ספק. ההגדרה היא, שאדם שהולך לתקופה ממושכת עם משפחתו לחו"ל, כיון שיתכן שיגרר וישתקע שם, דינו כבן חו"ל, כך שגם כאשר הוא בא לארץ לביקור אינו נחשב כחוזר למקומו הראשון, אלא כביקור בעלמא.

בהצלחה.

הצטרף לדיון

2 תגובות

  1. לא הדגשתי שהאברך הנ"ל חזר לארץ אחרי פסח לא לביקור גרידא אלא להמשיך ללמוד בכולל עד סוף ה"זמן". האם בכל זאת נחשב כבן חו"ל כלפי יו"ט ?
    נקודה נוספת – אולי תוכל להגיד לי את הדין במקרה שבן ארץ ישראל שהחליט לגור בחו"ל לתקופה ממושכת אבל עדיין לא נסע לפני יו"ט, האם גם הוא צריך להתנהג כבר כבן חו"ל לגבי יו"ט שני?

  2. בדרך כלל רק אם בא לשנה שלמה יש לכך משמעות, ראה יום טוב שני כהלכתו עמ' קעז.
    באגרות משה או"ח ח"ד סי' קח נראה שהקובע הוא היציאה בפועל ולא התוכנית.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל