לתרומות לחץ כאן

אמירת ויכולו ביחידות

שאלה:

בערבית של ליל שבת, אם אדם פיספס את "ויכולו", שמענו שצריך לדאוג שעוד מישהו יגיד איתו. רצינו לדעת אם זה ממש חובה, כי לבעלי לא נעים להטריח אם לא ממש חייבים.

תשובה:

שלום רב

בענין זה נחלו הדעות, הטעם להצריך אדם נוסף הוא משום שאמירה זו היא כעין עדות על בריאת העולם ועדות היא תמיד בשנים. אולם ידוע שהחזון איש [סי' לח ס"ק י] חלק על כך מכל וכל, וטען שמי אנחנו שנוכל לומר שאנו מעידים על בריאת העולם… ולכן סבר שאין צורך בשנים. אבל לכתחילה ודאי אין לנו אלא דברי המשנה ברורה סי' רסח ס"ק יט שמצריך שנים ואין מה להתבייש בכך שהוא מתפלל טוב… בס' מנהגי הדברי יציב כתב שאף הוא לא הקפיד על שנים דוקא, ומכל מקום כאמור אם יוכל להתגבר על בושתו כדאי לצאת ידי חובת המשנה ברורה.

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. בס"ד
    שלום רב
    כיצד יתכן שצריך לומר "ויכולו" עם אדם נוסף ? הריי בקידוש על היין בליל שבת כל אדם וכל אישה שמקדשים אומרים את הפסוקים הללו ובכך מראים לבורא על כך כשהם מאמינים בכך שהשם שבת ממלאכתו ביום השביעי. והריי יש אנשים שלצערם עושים את הקידוש לבד בלי אדם נוסף. כלומר מקדשים לעצמם ואוכלים סעודה לבד. האם יש בכך בעיה ?

  2. אין הכוונה שאמירת פרשה זו תמיד מחייבת גדרי עדות, אלא שכאשר תיקנו לומר אותה בתפילה עם הציבור נתנו לה משמעות כזו.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל