לתרומות לחץ כאן

מכירת חמץ לחילונים ללא ידיעתם

שאלה:

שלום רב,

ב' שאלות, האחת תכנית. מכרתי דרכיכם חמץ אך לא קיבלתי שום אישור וכד' במייל, אמנם כן ראיתי שהפרטים נשלחו בהצלחה. האם זה בסדר?

עוד שאלה, מכרתי חמץ לחילונים שלא ידעו מהמכירה. האם יש תקיפות למכירה? התלבטתי אם לספר להם על המכירה או לא, מצד אחד לא הייתי בטוח שהמכירה תקיפה אם לא ידעו על כך, מצד שני אם ידעו חששתי שזה יהיה חוכא ואיטלולא בעיניהם. האם עשיתי נכון?

תשובה:

שלום רב,

יש נידון באחרונים האם אפשר למכור חמץ עבור אחרים בלי ידיעתם. ומקור השאלה היא כמובן מדין זכיה, זכין לאדם שלא בפניו. אמנם דעת הקצוה"ח כידוע שאומרים רק זכין לאדם ולא מאדם, כלומר, לזכות לו ע"י מכירת דבר שלו גם באופן שזה זכות עבורו אי אפשר. אולם הרבה אחרונים חולקים עליו, וסוברים שאפשר לעשות מכירה עבור אחרים מדין זכיה, ויש על כך הרבה ראיות ראה בחזו"א אבה"ע סי' מט שהביא שורה של ראיות לכך.

בנוסף דנו האחרונים האם אפשר וראוי לרבנים למכור עבור אנשים נוספים שלא ביקשו מהם. בדברי מלכיאל ח"ד סי' יח כתב שלא לעשות כן. ישנם הרבה אחרונים שנהגו לעשות כן, אבל מדובר על אנשים ששכחו ולא מכרו. אבל אנשים ש"לא בענין" ולא איכפת להם מזה לא ברור שזה מועיל בפרט אם הם מקיימים את החמץ אצלם בכוונה תחילה הרי הם מגלים בדעתם שהם רוצים את החמץ ולא למכור אותו. אבל אין שום חשש במה שעשית, אולי הועלת להם.

הצטרף לדיון

5 תגובות

  1. השאלה היא מה קורה אם מתארחים אצל אדם כזה כמה ימים אחרי פסח והוא מגיש למשל ביסקוויטים, סביר מאד להניח שהם היו אצלו בזמן פסח ואם המכירה ללא ידיעתו לא הועילה הרי זה חמץ שעבר עליו הפסח, האם מותר לי לאכול מאותם ביסקוויטים?

  2. ודאי שאילו היה יודע היטב חשיבות ה"ענין" היה מסכים ואינו דומה לעבד שיש לו בחירה עדיין אינו מחוייב הגם דאיסור חמץ הוא בכל כזית משא"כ גזל עכו"ם שלמה פוסקים מותר וודאי שיש תועלת במכירה הזאת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל