שאלה:
שלום כבוד הרב .
יש לי ולחברותיי שאלה בנושא ההלכה נשמח אם תוכל לענות לנו עליה.
רצינו לדעת, האם מותר לאיש דתי להעיר לחילוני באמצע שבת ולהגיד לו לכבות את המוזיקה מכיוון שהיא מפריעה לו לרוח השבת?
תודה מראש!
תשובה:
שלום רב,
לעניות דעתי ודאי שאסור לומר לו לכבות את המוזיקה למרות שזה מפריעה לו. הרי בכך הוא מורה ליהודי לעבור על איסור, ואותו יהודי עובר על איסור בגללו. אמנם, יש נידון בפוסקים האם מותר לחצות כביש בשבת במקום שנוסעים בו מכוניות של יהודים, שהרי בכך הוא גורם לאותם נהגים לעבור על איסור בעצירה ובנסיעה. ראה בספר שבות יצחק חלק יא עמוד קסח שהביא בשם הגרי"ש אילשיב שאין בכך איסור ועל כך נאמר "הלעיטהו לרשע וימות". כלומר, אם הוא עובר על איסור מרצונו אנו לא מחוייבים לטרוח כדי למנוע ממנו כל עוד אנו עושים מה שמותר לנו. אולם בנידון דידן שהוא מורה לו מפורשות לכבות את המוזיקה בשבילו, ודאי שאסור.
שלום כבוד הרב,
אבל אין שליח לדבר עבירה? וסוף סוף, היהודי הזה שנוסע או מפריע, הוא עצמאי. צריך לשמור על פרופורציות, הוא העבריין, לא אנחנו. על זה נאמר "הלעיטהו וגו'", ודרך המלך נלך.
"התורה אומרת שאיסור עשיית מלאכה בשבת הוא 'למען ינוח', וממילא לא שייכת כאן שליחות, שהרי גם אם השליח עושה מלאכה – סוף סוף המשלח נח! היעלה על הדעת לומר שכיון השליח לא נח אז גם המשלח לא נח?"
והאם לא עדיף ללכת לצעוק על השכן לומר לו שיכבד את השבת, מאשר לסעוד עם הרעש.
ואולי זה אפילו מצווה. כך להבא השכן יעשה את המסיבות ביום חול. וגם, לכאורה, ע"י שמתקשרים זה עם זה, מונעים שנאה. בבחינת "הוכח תוכיח וגו'".
אין שליח לדבר עבירה אינו אומר שמותר להכשיל אותו בעבירה… יש כאן עירבוב מושגים.
אין להרבות "אהבה ואחווה" על ידי עבירות…
שלום כבוד הרב,
אפילו הגר”ש וואזנר התיר להשכיר אולם, לאירוע מעורב, לחילוני, שבלאו הכי יש סוברים שאין איסור לפני עיור במי שנחשב מומר מבחינה הלכתית.
הקשר בין לפני עיור לגרימת ההכשלה הנעשית מחמתך ממש, הוא רחוק מאוד.
השאר תגובה