לתרומות לחץ כאן

קיבל כסף והנותן הפטיר תחזיר את הכסף לצדקה

שאלה:

בוקר טוב כבוד הרב
היה איזה יום שהייתי בדואר והיה חסר לי 5 שקל, ויהודי טוב ששמע שחסר לי הביא לי, אמרתי לו אם הוא יכול להביא לי מספר שלו, שאחזיר לו. ואמר, שפשוט אתרום את ה-5 שקלים… אמרתי לו בלי נדר, בסדר גמור (אני משהו אחר, אך בלי נדר בהתחלה כך זכור לי).
1. אם אכן אמרתי בלי נדר בהתחלה, אני מחויב לתת 5 שקל על כך לצדקה, והאם אפשר מהמעשרות?
2. אם לא אמרתי בלי נדר, האם אני מחויב לתת 5 שקל, והאם אפשר לתת מהמעשרות?

תודה רבה כבוד הרב
יום טוב

תשובה:

שלום רב,

מאחר שאמרת בלי נדר לכן לא חל על אמירה זו נדר, ומשום כך מעיקר הדין אינך מחוייב לצדקה. לכן אתה יכול לתת גם מכספי מעשרות. וגם אין סיבה לחייב אותך לתת לצדקה משום שכך הבטחת לאותו אדם תמורת הכסף שהוא נותן לך, מאחר שאין כוונתו באמת לתמורה על ידי שתחזיר לו את הכסף באופן הזה. אלא כוונתו היתה לתת לך במתנה, לאחר שהתעקשת לשלם הוא הוא הפטיר תן את הכסף לצדקה. ואתה מצדיך כאמור לא התחייבת.

 

הצטרף לדיון

4 תגובות

  1. לכבוד הרב
    אני הקטן כשאני אומר תשובה כזאת לאנשים אני מתכוון שהחמשקל שהוא נותן יעלו לזכותי מדין עבד כנעני
    האם הפירוש הזה מוזר?
    מה עלי לעשות כדי שיועיל לפי כונתי ולא יחשב דברים שבלב?

  2. הכל נראה טעות. יש כאן חיוב לא מדין נדרי צדקה אלא מדין "עבד כנעני" יעויין חו"מ סימן ק"צ ס"ד כיו"ב לענין מכירה. וזה אם התנה המלוה לתת לצדקה לפני ההלואה, ואם אמר "תנהו לצדקה" אחרי ההלואה חל חיוב גמור לצדקה רק אם היה שם גבאי צדקה ומדין מעמד שלשתם, אבל כיוון שלא היה שם לא חל המתנה לצדקה ונשאר החיוב למלוה, ומ"מ אם נתן לצדקה נפטר עכ"פ מהמלוה [כל זמן שלא נודע שחזר בו המלוה כעובדא דהכא] אחרי שעשה כן בציוויו. וזה בחו" סימן קכ"ו.

  3. הכל נכון, אבל הוא לא חייב אותו כך לעשות, הוא ביקש פרטים אז הוא זרק לו משפט כזה, והוא בפירוש לא התחייב לקיימו, בקיצור הכל תלוי בסיטואציה.

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שאלות שנצפות עכשיו:

מאמרים אחרונים

מדריכים הלכתיים

הכנו עבורכם
דבר תורה לשבת!

מחפשים כל שבוע איזה דבר תורה להגיד בשבת?

מעכשיו תקבלו כל שבוע דבר תורה ואת כל השאלות הכי מעניינות אליכם למייל